h

Woningcorporaties volop aan de slag met schimmel- en vochtproblemen

14 april 2025

Woningcorporaties volop aan de slag met schimmel- en vochtproblemen

Een motie van de SP-fractie gaf het startsein voor de Alliantie, Ymere en GoedeStede om vaart te maken met de aanpak van schimmel- en vochtproblemen in Almeerse huurwoningen. De SP Hulpdienst had een gesprek met de Almeerse Volkshuisvestingswethouder Paul Tang en vertegenwoordigers van de woningcorporaties om ervaringen uit te wisselen en te horen welke voortgang er is gemaakt.

Tijdens het gesprek kregen Jolanda Haft en René de Jong van de SP Hulpdienst alle ruimte om over hun ervaringen met schimmel- en vochtproblemen te vertellen: “Als huurders ons bellen of mailen, maken we direct een afspraak om de klachten ter plaatse te bekijken. We merken dan al snel wat er aan de hand is. Wat meestal het eerst opvalt is de ziekmakende schimmelgeur. We beginnen altijd met praktische tips, zoals goed ventileren of de woning anders inrichten. Is er een bouwkundige oorzaak, dan helpen we de huurder bij het melden van de klacht of nemen bij ernstige klachten zelf contact op met de corporatie.” Soms worden inwoners met woonproblemen vanuit de wijkteams naar de hulpdienst verwezen.

Ook SP-raadslid Eibert Draisma was bij het gesprek aanwezig. De SP-fractie diende een motie in met een oproep aan het college om de aanpak van vocht- en schimmelwoningen op te nemen in de prestatieafspraken met woningcorporaties. De motie werd met brede steun aangenomen. Draisma: “Het is heel mooi om te zien dat de corporaties nu volop aan de slag zijn.”

Aan de slag

Ymere verspreidt folders met QR-code en telefoonnummer in hun complexen met de titel “Het ligt niet altijd aan U! MELD SCHIMMEL NU!”. Daar zijn al ruim driehonderd reacties op binnengekomen. Bij schimmelklachten die zijn veroorzaakt door bewonersgedrag voert Ymere een zogenaamde ‘0-beurt’ uit. Oftewel, een cosmetische actie waarbij de schimmelplekken worden verwijderd, met een instructie hoe schimmel te voorkomen. De Alliantie heeft vorig jaar via haar klantcontactcentrum en de 'Mijn Alliantie App' maar liefst negenhonderd meldingen ontvangen. Klachten worden zo snel mogelijk opgelost, door eigen reparatie of met aannemers. Om helder met huurders te communiceren over de afhandeling van hun klacht worden extra digitale middelen ingezet. Ook GoedeStede is druk bezig om plannen uit te werken. Jolanda Haft: “We blijven met de corporaties in gesprek en volgen ontwikkelingen op de voet.”

Actie en fractie

De afgelopen jaren voerden actieve leden van SP Almere samen met huurders regelmatig actie op diverse locaties in de Regenboogbuurt en Haven (De Hulk, Oldewierde, Bosgouw). Corporaties kregen een gedetailleerd rapport over de schimmel- en vochtproblemen die men op die locaties aantrof. Draisma: “De klachten uit onze rapporten worden telkens goed opgepakt. Maar problemen blijven op andere locaties toch weer opduiken. In de gemeenteraad ging de SP-fractie aan de slag om een structurele aanpak voor elkaar te krijgen. Met de uitvoering van onze motie is die aanpak er nu gekomen.”

De aanpak van schimmel- en vochtproblemen is overigens niet het enige dat op aandrang van de SP in de prestatieafspraken is gekomen. Vanuit het college heeft SP wethouder Alexander Sprong een aanpak voor asbestdaken en woningisolatie ingebracht. Zo wordt breed ingezet op gezonde en veilige huurwoningen met een lage energierekening.

SP Hulpdienst blijft nodig

Almeerse inwoners weten de SP Hulpdienst inmiddels goed te vinden. René de Jong: “Het wordt steeds drukker en daarom kunnen we de steun van andere instanties goed gebruiken”.
Draisma stond in Amsterdam ooit aan de wieg van Stichting WOON. Die geven praktische ondersteuning aan huurders bij allerlei woonproblemen. Op de vraag of ze hun werkterrein willen uitbreiden naar Almere, kreeg Draisma als antwoord dat de huurdersondersteuning in Almere ‘versnipperd is maar toch redelijk voldoet’. Draisma: “Een spreekuur van Stichting WOON meldt dat ze zo nodig vastlopende gevallen doorverwijzen naar de SP. Laten we het opvatten als een compliment voor het waardevolle werk dat onze hulpdienst doet”. 

Jolanda Haft en René de Jong gaan gemotiveerd door met het Hulpdienst-werk: “Het is dankbaar werk, we worden vaak geconfronteerd met heftige situaties, maar we zijn niet voor niets de Socialistische Partij. Solidariteit staat bij ons hoog in het vaandel. We staan zij aan zij met stadsgenoten die in een ongezonde woning moeten leven. We geven mensen die zich niet gehoord voelen een stem en de voldoening is groot als we samen tot een oplossing komen.”

U bent hier