h

Klachten Medipoint besproken met gemeente

27 mei 2025

Klachten Medipoint besproken met gemeente

Afgelopen maand spraken Jolanda Haft (Hulpdienst SP Almere) en Georgine Panhuijsen (ChristenUnie) met medewerkers van de gemeente over de aanhoudende problemen met hulpmiddelenleverancier Medipoint. Aanleiding voor het gesprek waren de tientallen klachten die sinds december 2024 via een meldpunt van de SP en de ChristenUnie zijn binnengekomen, na een oproep aan cliënten van Medipoint om slechte ervaringen te delen.

De reacties stroomden binnen: verhalen over slechte bereikbaarheid, telkens wisselende contactpersonen die het dossier niet kennen, en het gemis van een fysieke balie werden veel genoemd. De klachten kwamen in het gesprek met de gemeente uitgebreid aan bod. Haft en Panhuijsen benadrukten dat cliënten bang zijn hun hulpmiddelen kwijt te raken als ze een klacht indienen. Maar volgens een woordvoerder van de gemeente worden klachten serieus behandeld.
"Het is ontzettend belangrijk is dat mensen de klachtenprocedure volgen. Op die manier krijgt zowel Medipoint als de gemeente concrete signalen waar ze op kunnen sturen. Hoor en wederhoor is van belang om de situatie helder te krijgen en oplossingen en leermomenten te creëren. We hebben allemaal als doel voor ogen om de burger zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het melden van klachten wordt juist gewaardeerd," verzekerde ze tijdens het overleg.

Klachten moeten dus op de juiste manier worden gemeld, zodat ze officieel geregistreerd en opgevolgd kunnen worden. Dat betekent: eerst melden bij Medipoint zelf, en als dat niets oplevert, contact opnemen met de gemeente. Namens de gemeente is toegezegd dat de klachten binnengekomen via het meldpunt worden meegenomen in het gesprek met Medipoint. Er volgt een algemene terugkoppeling aan Jolanda Haft en Georgine Panhuijsen. Cliënten worden waar mogelijk individueel benaderd over hun situatie, mits zij daarvoor toestemming hebben gegeven. Als aandachtspunt werd aan de medewerkers van de gemeente meegegeven dat de website van de gemeente Almere moeilijk te begrijpen is.

Als SP Almere blijven we dit dossier op de voet volgen. Heb jij ondanks meldingen bij Medipoint én de gemeente nog steeds problemen met Medipoint? Laat het ons weten via hulpdienst@sp-almere.nl.

U bent hier