Schimmelproblematiek hardnekkig in Almeerse huurwoningen

11 november 2022

Schimmelproblematiek hardnekkig in Almeerse huurwoningen

Een terugkerend onderwerp waar de Hulpdienst van de SP in Almere mee te maken heeft, is achterstallig onderhoud en schimmelproblemen in huurwoningen. In 2020 deden we uitgebreid onderzoek in de Mahoniestraat in de Regenboogbuurt en een half jaar geleden stapten we samen met huurders van appartementencomplex De Hulk in Almere-Haven naar woningbouwvereniging De Alliantie met een flinke lijst aan klachten. Onlangs ontvingen we een noodkreet van een gezin aan de Bosgouw in Haven over een woning die door schimmel en vocht letterlijk ziekmakend is.

Iedere keer blijkt weer dat de klachten van individuele huurders nauwelijks serieus genomen worden. De schuld wordt bij de huurder neergelegd, die bijvoorbeeld de woning niet genoeg zou ventileren. Mensen worden afgescheept, gaan zichzelf schuldig voelen en houden zich verder stil. Vaak ten onrechte, want als we als SP doorvragen, blijken huurders wel degelijk hun best te doen en adviezen op te volgen. De woningbouwcorporaties reageren daarnaast vaak helemaal niet op klachten of beloven iets op te pakken, maar komen dit niet na. Pas als er een front wordt gevormd met buren en een politieke partij erbij gehaald wordt, komt de corporatie in beweging.

Over het gezin aan de Bosgouw werd enkele dagen geleden uitgebreid bericht door Almere Deze Week. Jolanda Haft en Rijk Ravestein van de SP gingen naar aanleiding van een melding bij de Hulpdienst langs bij het gezin, waarvan de twee jongste kinderen ernstige gezondheidsklachten kregen. Ondanks dat Haft en Ravestein al eerder met soortgelijke problemen in aanraking waren geweest, schrokken ze van de toestand van de woning. De achterdeur en kozijnen hebben geen verflaag meer en bij de schuur valt het houten spant boven de deur bijna naar beneden. De badkamerlamp is verroest door het vocht. De voorraadkast is niet te gebruiken door schimmel op de achterwand. "We trekken al sinds 2013 bij Ymere aan de bel en hebben inmiddels voor de zoveelste keer melding gemaakt, maar de sociaal wijkbeheerder die daarna poolshoogte kwam nemen zei dat hij geen gebreken kon constateren. Maar het is duidelijk: de woning verkeert gewoon in zeer slechte staat," stelt de bewoonster.

Mede naar aanleiding van de berichtgeving is er inmiddels een inspectie uitgevoerd door een door woningbouwvereniging Ymere ingehuurd bureau. De huurders hebben verzocht om inzage in het rapport. Het vermoeden bestaat dat meer bewoners in de buurt te maken hebben met problemen. De bewoonster: "Die hebben ook schimmelplekken. Daar wonen echter vooral oudere mensen die niet zo snel aan de bel trekken. Hopelijk laten zij zich nu ook horen. Maar wij zijn in onze straat eigenlijk de enige met kleine kinderen." De gezondheidsklachten van de kinderen; een baby van acht maanden dreigde te stikken en de tweejarige zoon is doorlopend verkouden en raakte buiten bewustzijn van een koortsstuip, doen denken aan een soortgelijk geval in Engeland, waar een tweejarige peuter overleed door gezondheidsklachten die werden veroorzaakt door schimmel in de woning. In 2023 is er een renovatie gepland van de woningen aan de Bosgouw. Het gezin wordt door Ymere geadviseerd om zelf te zoeken naar een beter passende woning. Gezien het huidige tekort aan sociale huurwoningen in Almere is dit een bijna onmogelijke opgave.