Verkiezingen: FlevoEnergie voor Flevoland!

4 februari 2023

Verkiezingen: FlevoEnergie voor Flevoland!

Nog 5,5 week en we gaan weer naar de stembus. Er wordt gestemd voor de Provinciale Staten, maar indirect ook voor de Eerste Kamer. Deze wordt namelijk door de nieuwe Statenleden in mei gekozen. Op beide fronten is een sterke SP-fractie nodig. In de verkiezingsfolder die we de komende weken in heel Flevoland gaan verspreiden, zetten we in op drie punten die zowel landelijk als provinciaal belangrijk zijn: nationalisering van energie en verlaging van energieprijzen, gezonde en betaalbare woningen en een openbaar vervoer dat overal regelmatig rijdt. Op provinciaal niveau pleit de SP onder andere voor ziekenhuiszorg dichtbij voor alle mensen en tegen grote energie- en geldslurpende datacenters.

Onze lijsttrekker is John Cocu. Hij pleit voor de oprichting van een provinciaal energiebedrijf: FlevoEnergie. "Het is bizar: talloze mensen kunnen de energierekening niet meer betalen. Zij zitten in koude, tochtige woningen en vrezen de energiemeter. Terwijl zij met hun belastinggeld de energiereuzen met miljoenen steunen én er niets over te zeggen hebben. We pakken de zeggenschap terug en richten een provinciaal energiebedrijf op," legt Cocu uit. Een ander energiebeleid hangt direct samen met een ander woningbeleid. Cocu: "We moeten de bestaande woningen als de wiedeweerga energiezuinig maken en gezond. Nog te vaak komen we huurwoningen tegen met ongezonde schimmels, onvoldoende isolatie en zonder zonnepanelen." Bij de enorme bouwopdracht die Flevoland de komende jaren wacht, wil de SP vooral aandacht voor sociale woningbouw voor starters, mensen met kleinere beurzen en ouderen.

Op de lijst met 21 personen staan 10 Almeerders. John Cocu (#1) en Hans Everhard (#3) staan op verkiesbare plaatsen. Beiden hebben hun sporen reeds verdiend in de lokale politiek en zijn al lange tijd actief binnen de Almeerse SP. Op de lijst staan verder de Almeerse kandidaten Adri van de Ende (#6), Ans Kreelekamp (#11), Rijk Ravestein (#13), Eibert Draisma (#14), René de Jong (#15), Ellen van de Baan (#17), Anton Hompe (#18) en Gertjan Klomp (#19). De Almeerse wethouder Alexander Sprong is lijstduwer. Hij woont nu nog in Lelystad, maar staat op het punt om naar Almere te verhuizen.

Klik op onderstaande afbeelding voor de folder die de SP in Flevoland verspreidt: