SP Flevoland voert strijd aan tegen Facebook datacenter in Zeewolde

17 december 2021

SP Flevoland voert strijd aan tegen Facebook datacenter in Zeewolde

Foto: SP Almere

De demonstratie georganiseerd door SP Flevoland tegen het datacenter van Facebook trok vanavond op het Raadhuisplein in Zeewolde ruim 200 deelnemers.

Onder toeziend oog van de politie was SP Flevoland stipt 18.30 uur op het Raadhuisplein aanwezig om het breed gedragen protest tegen de vestiging van het datacenter te starten. Kritische inwoners uit Zeewolde en bezorgde burgers uit het hele land stroomden toe. Boeren uit de regio reden met hun trekkers langs het plein en lieten duidelijk van zich horen. Ook milieu-organisatie Extinction Rebellion sloot zich aan bij de SP demonstratie.

Foto: SP Almere

Vicevoorzitter van SP Almere Rijk Ravestein voerde namens SP Flevoland het woord: “Facebook is een digitale zakkenroller die privé-gegevens van miljarden mensen steelt. Die buitgemaakte data wil Facebook nu opslaan in Zeewolde. Met gladde babbeltrucs heeft Facebook in het bestuur van gemeente en provincie een koekoeksei gelegd waar het grootste datacenter van Europa uit moet komen. We roepen de gemeenteraad op om dit koekoeksei niet uit te broeden. Het koekoeksjong zal onze groene energie en watervoorraad opslurpen, onze landbouwgrond bevuilen met datadozen en de overgang naar een duurzame samenleving frustreren.”

Of Facebook vanavond de meerderheid van de raad achter zich krijgt valt te bezien. Vooralsnog hebben tegenstanders duidelijk hun stem laten horen. De toon is gezet, ook voor toekomstige pogingen van data giganten om voet aan de grond te krijgen in Flevoland. De SP zet onvermoeid de strijd tegen Big-Tech voort.

In de media;

Flevopost