SP opent Meldpunt ZorgHartzeer na signalen over zorgbegeleiders

3 augustus 2024

SP opent Meldpunt ZorgHartzeer na signalen over zorgbegeleiders

Als SP Almere openden we een jaar geleden het meldpunt ZorgDakloos omdat we signalen ontvingen over een zorgbedrijf dat kwetsbare cliënten op straat dreigde te zetten als zij hun zorgplan ter discussie stelden. Bij het meldpunt kwamen recent signalen binnen dat ook begeleiders van de cliënten onder druk worden gezet. Sommigen houden dit niet vol en vallen uit met pijn in het hart. Om zicht te krijgen op de omvang van dit probleem heeft de SP het meldpunt ZorgHartzeer geopend waar zorgprofessionals hun hartenkreet kunnen uiten.

SP Almere bracht met het meldpunt ZorgDakloos misstanden aan het licht bij zorgbedrijf Deskundige Begeleiding Autisme (DBA). De SP-fractie stelde hier mondelinge en schriftelijke vragen over aan het college van BenW. Bij de recente beantwoording op de Politieke Markt van 27 juni stelde wethouder De Jonge: "Zorgplicht (van de gemeente) weegt het zwaarst, ondanks juridische dreiging van DBA. Kwetsbare cliënten worden niet uit huis gezet als ze buiten DBA passende zorg vinden" en "de onderzoeken naar DBA gaan gewoon door".

Tot nu toe waren het vooral de problemen van cliënten die de aandacht kregen. Maar uit vertrouwelijke gesprekken die SP Almere met betrokkenen voerde, valt op dat niet alleen cliënten onder druk staan. Ook hun begeleiders hebben vaak grote moeite met de hun opgelegde taken. Deze professionals ervaren grote druk om mee te werken aan in hun ogen omstreden zorgplannen.

SP-fractievoorzitter Hans Everhard: "Zorgbedrijven waar financiële winst het hoogste doel is, kunnen met bedenkelijke praktijken ook gewetensvolle begeleiders tot wanhoop drijven. We hoorden over begeleiders die zich ziek melden of ontslag nemen omdat ze de druk om tegen het belang van hun cliënten in te handelen niet meer aankunnen."

Om zicht te krijgen op de omvang van dit probleem is de SP het meldpunt ZorgHartzeer gestart waar begeleiders van cliënten hun verhaal kunnen doen. Met de reacties die op het meldpunt binnenkomen wil de SP de gevolgen van financieel gedreven zorgverlening zo breed mogelijk in beeld krijgen: "We roepen de begeleiders op om zich solidair te tonen met hun kwetsbare cliënten en samen te strijden voor menselijke waardigheid in de zorg."

Zorgprofessionals die hartzeer hebben omdat zij gehinderd worden om in het belang van hun cliënten te handelen, kunnen hun hartenkreet uiten op het Meldpunt ZorgHartzeer op deze site. Uiteraard worden reacties te allen tijde vertrouwelijk behandeld.