13 maart: In gesprek met Renske Leijten

9 maart 2023

13 maart: In gesprek met Renske Leijten

Op maandag 13 maart komt SP-volksvertegenwoordiger Renske Leijten naar Almere. ’s Middags bezoekt ze Almere-Haven, waar de SP-afdeling Almere huurders ondersteunt in hun strijd tegen woningbouwvereniging Ymere voor groot onderhoud voor hun verwaarloosde woningen. ’s Avonds spreekt ze op een politieke bijeenkomst in debatcentrum Casa Casla.

Renske Leijten kreeg de laatste jaren vooral bekendheid toen zij zich samen met Pieter Omtzigt vastbeet in het toeslagenschandaal en de politieke discussie hierover aanjoeg. Dit leidde tot de val van het kabinet-Rutte III.

In de wijk De Gouwen in Almere-Haven gaat Leijten samen met SP’ers uit Almere het gesprek aan met de huurders. Hun woningen zijn slecht onderhouden en kinderen hebben te maken met gezondheidsklachten door schimmeloverlast. Het thema gezond wonen zal ook ter sprake komen op de bijeenkomst in Casa Casla. Behalve met huurders zal daar ook een gesprek worden gevoerd met de Almeerse SP-wethouder Alexander Sprong. John Cocu, lijsttrekker van de SP in Flevoland, komt tijdens het avondprogramma met een plan voor gratis zonnepanelen op alle daken in Flevoland, te beginnen bij sociale huurwoningen. “Op die manier komen de klimaatsubsidies vooral terecht bij gewone mensen”, stelt Cocu.

Het bezoek van Leijten maakt deel van een tournee die de SP maakt in het kader van haar campagne “Nationaliseer onze energie”. Meer dan 130.000 mensen ondertekenden de volkspetitie om de energievoorziening weer in handen van de overheid te brengen. In de provincies Groningen, Utrecht en Drenthe werd een voorstel van de SP aangenomen om onderzoek te doen naar de mogelijkheid om een eigen provinciaal energiebedrijf te starten. In Flevoland kreeg het voorstel vooralsnog geen steun.

Casa Casla is open vanaf 19.00 uur, het programma begint om 19.30.
De toegang is gratis en koffie en thee staan klaar.

Adres:
Casa Casla