Steun SP voor Oeigoeren-actie tegen China-dag Floriade

28 september 2022

Steun SP voor Oeigoeren-actie tegen China-dag Floriade

SP Almere steunt de actie van stichting FreeUyghur tegen de viering van een 'Nationale Dag China' op het Floriade-terrein op donderdag 29 september. De organisatie van Oeigoeren in Nederland wil niet dat burgemeester Ank Bijleveld de Chinese delegatie gaat ontvangen. In het bijzijn van een aantal raadsleden, waaronder SP-fractievoorzitter Hans Everhard, ontving Bijleveld vandaag een afvaardiging van de Oeigoerse gemeenschap.

Bij de ontmoeting op het stadhuis overhandigden twee vertegenwoordigers een brief aan Bijleveld met daarin een oproep om als college weg te blijven op de China-dag, of om een statement te maken over de onderdrukking van Oeigoeren en schending van mensenrechten in China. Bijleveld heeft bij de overhandiging een kort gesprek gehad met de aanbieders. De brief is medeondertekend door de politieke partijen PvdD, SP, Bij1, CU, Denk en de PvdA en het Burgercollectief FloriadeAnders. Eerder deze week was overigens al bekend geworden dat Bijleveld sowieso niet aanwezig zou zijn op de China-dag wegens een afspraak elders. Commissaris van de Koning in Flevoland Leen Verbeek zal echter mede namens het Almeerse bestuur wel aanwezig zijn.

De Oeigoeren zijn een volk dat in het noordwesten van China woont en daar zwaar wordt onderdrukt. Velen zijn opgesloten in geheime 'heropvoedingskampen', waar ze onderworpen worden aan dwangarbeid en martelingen. In Nederland wonen volgens Amnesty International ongeveer 1.500 gevluchte Oeigoeren.