Sluiting PI Almere

23 augustus 2018

Sluiting PI Almere

Foto: SP ALMERE / SP ALMERE

Op 23 augustus heeft ons SP Tweede Kamerlid Michiel van Nispen(woordvoerder Justitie en Veiligheid) samen met Hans Everhard, raadslid SP-Almere, de Penitentiaire Inrichting Almere bezocht.

Wij zijn met een vertegenwoordiging van het personeel in gesprek gegaan over hun zorgen omtrent de sluiting van de PI, dit ter voorbereiding op het debat in de Tweede Kamer op 6 september over het gevangeniswezen (en de sluitingen).

Het was een prima werkbezoek waar wij veel argumenten hebben gehoord om niet tot sluiting over te gaan. Michiel zal deze verwerken in zijn debat voorbereiding. Voor de SP staat vast dat wij geen sluiting(en) willen!

Sluiting van de PI Almere zou betekenen dat:

-250 medewerkers hun baan verliezen,
-Indirecte werkgelegenheid staat onder druk, veel toeleveranciers en (productie) bedrijven zijn grotendeels afhankelijk van de PI,
-Ontwikkeling werkgelegenheid loopt al achter terwijl inwoneraantal stijgt,
-       Belangrijke speerpunt voor de gemeente Almere is de aanpak van jeugdcriminaliteit in de vorm van deTop- X aanpak. Voor deze multidisciplinaire aanpak is het essentieel dat diverse ketenpartners bij jongvolwassen gedetineerden al tijdens detentie interventies kunnen inzetten. Nabijheid is hierbij zeer belangrijk voor de effectiviteit.
-       De Instelling Stelselmatige Daders (ISD) van de PI Almere is de grootste ISD-instelling van Nederland (72 plaatsen). De ISD wordt gezien als een succesvolle methode om recidive tegen te gaan door haar persoonsgerichte benadering van veelplegers. Doordat veelplegers met een ISD-maatregel gedurende hun behandeling van 2 jaar zowel intra- als extramuraal verblijven, is een nauwsluitende samenwerking nodig tussen PI en lokale zorg- en maatschappelijke partners. Die is er in Almere.
-       Voor de effectiviteit van de ISD- maatregel is plaatsing in de (buurt van de) eigen woonplaats essentieel.

Bekijk ook het nieuws item bij Omroep Flevoland: KLIK HIER

Bekijk ook deze website