Kabinet laat Arbeidsgehandicapten in de kou staan!

28 december 2017

Kabinet laat Arbeidsgehandicapten in de kou staan!

Foto: SP / SP

Op 21 december is bekend geworden dat de snoeiharde maatregel waarmee Wajongers te maken krijgen vanaf januari 2018 toch door gaat.

Vele Wajongers zagen op tegen deze dag, en zaten in spanning af te wachten. Het vertrouwen dat ze hadden in de politiek is weg. Ze dachten gespaard te worden, echter blijkt nu het tegendeel.

SP Kamerlid Jasper van Dijk heeft zich maandenlang ingezet om deze zogenoemde strafkorting van tafel te krijgen. Jasper heeft verschillende moties, acties en amendementen ingediend. Echter blijft de coalitie bij hun standpunt. De coalitiepartijen geven aan dat deze maatregel verdedigbaar is.

Almeerder en SP lid Rayeed Nasibdar heeft afgelopen  dinsdag zijn petitie(https://petities.nl/petitions/zie-af-van-korten-op-de-wajong-per-1-janua...) aangeboden aan de Tweede Kamer. Een maand daarvoor heeft de Wajong groep van FNV ook een petitie aangeboden. Nasibdar vind het jammer dat ondanks vele acties, meer dan 7000 handtekeningen van zijn petitie en ruim 10.000 van FNV, en verzoeken van verschillende organisaties zoals Ieder(in) het kabinet blijft bij deze maatregel. Echter is hij weer aan het bekijken wat voor actie, desnoods juridische met behulp van het VN Verdrag voor de Rechten van Mensen met een Handicap kan worden ingezet. Zijn motto ‘’geef nooit op’’.

Afbeelding toont uitslag stemming Tweede Kamer amendement SP.

Reacties

Hoe kun je van een Wajong uitkering leven? Laat het Nibud maar eens uitrekenen hoe of dat kan. Niet naar de kapper, de kachel uit, geen vlees eten, geen nieuwe kleren kunnen kopen, geen geld voor versleten vloerkleed ect. en dan maar hopen dat de koelkast of de wasmachine het niet begeeft. Kabinet, wat doen jullie met wajong-ers?