Harde cijfers over wonen – EINDELIJK!

19 februari 2017

Harde cijfers over wonen – EINDELIJK!

Foto: SP / SP

Schriftelijke en technische vragen aan het ambtenarenapparaat en wethouders & burgemeester over de behoefte aan sociale huurwoningen, bleven tot op heden onbeantwoord. Na aandringen van de SP kan de gemeenteraad NU beschikken over feitenmateriaal. Feitenmateriaal dat duidelijk aantoont dat de woningnood in Almere groot is, juist voor de mensen met een wat kleiner inkomen.

Het aantal huishoudens (let op: huishoudens, dus niet personen) dat op zoek is naar een sociale huurwoning, die past binnen hun budget is: 12.364!

1.         10% van deze huishoudens zoekt naar een woning met een huur van minder dan € 414, omdat ze anders geen enkele aanspraak kunnen maken op huurtoeslag. Dat zijn ca. 1240 huishoudens.
2.         Het aantal huishoudens dat op zoek is naar een woning met een huur tot een bedrag van € 592 bedraagt: 5687 (46%) en
3.         het aantal huishoudens dat op zoek is naar een woning met een huur tot € 635 staat op 2473.

Deze cijfers laten duidelijk zien dat de woningnood, onder mensen met een kleiner inkomen, bijzonder groot is. Wie zijn dan die mensen die op zoek zijn naar dergelijke woningen?

Het gaat hier bijvoorbeeld om starters (punt 1) tot 23 jaar. Als een woning meer kost dan het door de overheid aangegeven bedrag van € 414,- , kunnen zij geen aanspraak maken op huurtoeslag, dus kunnen zij de huur niet betalen.

Verder gaat het om mensen die een inkomen hebben dat maximaal € 22.000,- per jaar bedraagt, waaronder ook ouderen met AOW en klein pensioentje. Dit is best een fikse groep inwoners van Almere. In totaal namelijk: 8160 HUISHOUDENS!

Voor deze groep mensen dienen we in Almere ook veilige en betaalbare woningen te kunnen bieden. Een wachtlijst van ruim 7 jaar is, wat de SP betreft, onbehoorlijk lang.

Zoals u in de Almere Vandaag kunt lezen, staat de SP alleen in haar roep om meer goedkope en betaalbare sociale huurwoningen. Andere partijen hebben aangegeven dat :

a. we al voldoende realiseren of
b. het kost de gemeente te veel geld om dit soort woningen te realiseren, dus blijf maar lekker op de wachtlijst of
c. we willen geen sociale huurwoningen in onze stad.

Mocht u willen weten welke politieke partijen bepaalde meningen aanhangen, kijk dan terug naar de uitzending van de politieke markt van donderdag 16 februari jl.

Wat de SP betreft is dit niet acceptabel. De woningtoename in onze stad is veel te klein om in de behoefte aan dit type woning te kunnen voorzien. Het college geeft aan dat er in 2017 ca. 536 woningen worden gerealiseerd. Of dit getal ook echt gehaald gaat worden, valt niet met zekerheid te zeggen. Zelf is het college uitermate tevreden over datgene dat momenteel is of wordt behaald. De SP constateert dat dit slechts 4,3% is van het aantal huizen dat we nodig hebben en dan is het nog niet eens zeker of dit getal wordt gehaald. Ook geeft dit getal slechts weer wat bijgebouwd wordt. Het laat niet zien wat er in deze sector wordt verkocht of waarvoor een huurverhoging wordt doorgevoerd die dit type woningen in de vrije sector plaats. Al met al mogen we constateren dat het hier om een druppel op een gloeiende plaat gaat.

De SP zal zich blijven inzetten voor het vergroten van het aantal goedkope en betaalbare sociale huurwoningen. NU, maar ook NA de verkiezingen! Wonen is namelijk een GRONDRECHT.