Uitspraak rechter inzake huishoudelijke hulp.

19 mei 2016

Uitspraak rechter inzake huishoudelijke hulp.

De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft op 18 mei jl. uitspraak gedaan inzake huishoudelijke hulp, deze valt wel degelijk onder de nieuwe WMO 2015 (Wet maatschappelijke ondersteuning). Gemeenten zijn hier verantwoordelijk voor indien een burger zijn huis niet meer zelf schoon kan houden door een beperking.

Almere heeft tot 2017 hiervoor zorg gedragen, maar de plannen na 01-01-2017 zijn nog alleszins duidelijk, de verwachting van de SP fractie is dat Almere plannen heeft om deze zorg als maatwerkvoorziening* af te schaffen. Dit kan door de uitspraak van het CRvB niet meer.

De SP is hier blij mee, wij zullen nu tijdens de politieke behandeling van het nieuwe beleidsplan sociaal domein er voor strijden dat deze voorziening voor de burgers in Almere geheel intact blijft.

In mijn (Hans Everhard, fractieassistent) bijdrage tijdens de politieke markt van 12 mei jl. heb ik hier al een voorschot op genomen. Ik heb toen gepleit om huishoudelijke zorg HH1 en HH2 als maatwerkvoorziening in stand te laten. Er lopen in Almere namelijk al een paar experimenten om dit anders te gaan organiseren. Meestal betekent dit dat u meer zelf moet gaan betalen en dat deze hulp niet meer voor iedereen beschikbaar is. Gelukkig heeft de rechter nu ook onze kant gekozen!

*maatwerkvoorziening is een door de gemeente geregelde en betaalde voorziening, u bent wel een eigenbijdrage verschuldigd. Een algemene voorziening is een voorziening die u zelf kan regelen en betaald, minima krijgen meestal wel een financiële tegemoetkoming.