Opnamestop in twee verpleeghuizen Zorggroep Almere

19 mei 2016

Opnamestop in twee verpleeghuizen Zorggroep Almere

Op 22 april heeft een aantal fractieleden en de afdelingsvoorzitter van de SP een gesprek gehad met de Zorggroep om te praten over een opnamestop in twee Almeerse verpleeghuizen. Dit heeft namelijk de vervelende consequentie dat bewoners uit Almere, die een verpleeghuisbed nodig hebben, buiten Almere een plek moeten zoeken. Bij het afdelingsbestuur waren ook enkele klachten hierover binnen gekomen.

Het gesprek was zeer open, en de uitleg van de raad van bestuur van de Zorggroep was verhelderend. De Zorggroep is met het Zorgkantoor (dit is anders dan de zorgverzekeraar, het zorgkantoor verdeelt het budget van de Wet langdurige zorg) in overleg over deze problematiek. Door de bezuinigingen op de langdurige zorg komen alleen nog maar mensen in aanmerking voor een verpleeghuis als zij zelf niets meer kunnen. Dit betekent voor de huidige verpleeghuizen dat deze niet- of onvoldoende geschikt zijn om deze zware categorie patiënten te verplegen. Er moet verbouwd worden en beter gekwalificeerd personeel in dienst komen. Ook is de Zorggroep gekort op het budget, door het Zorgkantoor, omdat er minder patiënten een indicatie krijgen voor het verpleeghuis. Deze twee factoren samen zorgen ervoor dat er een opnamestop is afgekondigd.

De Zorggroep is nu in overleg met het Zorgkantoor om toestemming te krijgen om tijdens de verbouwing toch patiënten te kunnen opnemen. Er is ons verteld dat deze gesprekken goed verlopen met het Zorgkantoor, en er uitzicht is op een oplossing.

We hebben met de Zorggroep afgesproken dat wij elkaar van de stand van zaken op de hoogte houden, en indien nodig heeft de SP uitgesproken om politiek druk uit te oefenen.

Ondertussen heeft de Zorggroep enkele families geholpen aan een verpleeghuisbed in Almere, deze families hadden hulp gezocht bij de Almeerse SP, omdat zij buiten Almere in een verpleeghuisbed waren opgenomen. Na toestemming van deze families heeft de SP bemiddeld, en de gegevens doorgegeven.