Sociale wijkteams en het persoonsgebonden budget in de knel

9 april 2016

Sociale wijkteams en het persoonsgebonden budget in de knel

Hoe wordt er in sociale wijkteams omgegaan met het toekennen van het aantal uren zorg in een persoonsgebonden budget?

De SP fractie heeft vragen gesteld aan het College over deze materie.

Uitgangspunt bij de nieuwe WMO en de Jeugdwet zijn om maatwerk te bieden en meer te kijken naar de eigen kracht en het sociaal vangnet om mensen heen. De vraag is wat kunnen mensen zelf bieden aan ondersteuning?

In principe zullen de eerste 14 uur niet meer worden vergoed, deze informele zorg betreft helpen wassen, aankleden, maaltijd verzorgen en naar bed helpen. Met de gemeenteraad is afgesproken dat er afgeweken kan worden van die 14 uur maatregel, daar waar aantoonbaar die zorg niet informeel geleverd kan worden.

Steeds vaker ontvangen we berichten dat er niet wordt afgeweken en de 14 uur standaard ingetrokken wordt. Dat brengt veel mensen in de problemen, en daarom moet er beter met die regel worden omgegaan. Binnenkort ontvangen we het antwoord van het College, hoe dit te voorkomen is.