Wijkgericht werken kan niet zonder wetswinkel.

22 september 2015

Wijkgericht werken kan niet zonder wetswinkel.

Afgelopen weken stond het programmaplan Wijkgericht werken op de politieke agenda in Almere.

Hierin wordt uiteengezet hoe het college in Almere wijkgericht werken volgens de “De Almeerse Aanpak”:

Schrik niet!

a. We nemen de leefwereld van de Almeerder als uitgangspunt van ons handelen en willen daarmee écht uitgaan van de kracht van de stad: de energie, het ondernemerschap en het eigenaarschap.

b. We stimuleren mensen en partijen, brengen ze met elkaar in contact om zo tot integrale oplossingen te komen of kansen voor de buurt en de wijk te benutten

c. We trekken nog meer samen op met de stad, zijn actief in de wijk aanwezig en spelen effectief in op de dynamiek in de samenleving

d. We zetten in op een integrale, gecoördineerde aanpak bij complexe vraagstukken in de focusgebieden

Nou een hele mond vol en dat geeft de burger moed!

Ondanks de hieperdepiep hoera verhalen van Rutte en Ascher bij de presentatie van de nieuwe miljoenennota, blijkt de realiteit bij veel mensen in Almere hardnekkig anders in elkaar te zitten.

Afgelopen zomervakantie was ik op bezoek bij de Wetswinkel. De Wetswinkels in Almere, met hun uitvalbasis in de buurthuizen in de verschillen wijken van Almere, en bemand met vrijwilligers (die dit werk doen naast hun betaald baan), zien het aantal hulpverzoeken van Almeerders enorm toenemen! Volgens hen komt dat omdat allerlei voorliggende voorzieningen en hulpmiddelen stelselmatig zijn afgebroken en wegbezuinigd. Het water staat steeds meer mensen aan de lippen en zij wenden zich, ten einde raad, tot het spreekuur van de wetswinkel. Die spreekuren zijn nu, zelfs in de vakantietijd, overvol. (Zie hun website waarbij de wetswinkel ondersteunt: www.wetswinkelalmere.nl)

Des te schrijnender is het, dat de wetswinkel elk jaar weer moet bedelen om een subsidie om bijvoorbeeld de huur in de buurthuizen te kunnen voldoen. En hun werk in elke wijk fatsoenlijk te kunnen verrichten.

Met name organisaties die, nota bene om niet! op vrijwillige basis! mensen uit de shit proberen te halen, moeten ontzien worden en ruimhartig ondersteund.

Conclusie: Je kunt heel leuk wijkgericht willen gaan werken, en een prachtig programmaplan maken, maar als je de vloer uit een woning sloopt, kun je een nog zo een mooi wijkgericht huis bouwen; maar je kunt er niet in wonen. Je zakt letterlijk door de grond.

De SP stelt dan ook voor dat wethouders in Almere eens met de vrijwilligers van de wetswinkel gaan praten om te bespreken waar die  mensen in het dagelijks leven tegenaan lopen

In het programmaplan wijkgericht werken komt het woord armoede geregeld voor, maar enkel in zeer abstracte termen. zoals "armoede overerving "armoede hotspot aanpak". Concrete samenwerkingen en oplossingen worden niet genoemd. De woorden Humanitas, Sociale raadslieden, wetswinkel,Juridisch loket komen niet eens voor. Plangroep wordt een keer genoemd : Dat men van plan is er naar door te verwijzen ...(ja hoor!)

Kortom show us the money! En laat ons een gedegen aanpak van de bestrijding van problemen door geldgebrek en stijgende lasten aan te pakken.

Hoe gaat de wethouder deze problematiek die de vloer is in het "wijkgericht werken huis" financieel ondersteunen en de armoede aanpakken.

De SP heeft daarom  dan ook een motie ingediend  waarin we voorstellen om armoede beleid integraal onderdeel te laten zijn van het Programmaplan wijkgericht werken.

Die motie van de SP werd donderdag 17 september in stemming gebracht. Helaas vond een meerderheid van de Raad dat deze motie geen steun verdiende en dat armoede geen nadrukkelijke aandacht verdient bij het wijkgericht werken. De ongelijke positie van mensen die wat mondiger zijn en beter voor zichzelf kunnen opkomen, en een grote groep mensen die dat minder goed of niet kunnen, wordt vergroot doordat er weinig oog is voor de specifieke problemen die worden veroorzaakt door armoede in de diverse wijken.

De motie behelst:

Gehoord de beraadslagingen naar aanleiding van het Programmaplan wijkgericht werken en de Almeerse aanpak.

als speerpunten van de"Almeerse Aanpak" aan het programmaplan toe te voegen

Het armoedebeleid wordt een integraal onderdeel van de Almeerse Methode van het wijkgericht werken.

Als aanvulling in het programmaplan willen we ook de toezegging van de wethouder dat er een betere uitwerking komt van het wijkgericht werken met van de integrale aanpak inclusief armoedebeleid! en het geld daarbij!

Voorzieningen als wetswinkel juridisch loket plangroep sociaal raadslieden en TOSS teams zijn daar volgens de SP  een essentieel onderdeel van !

We vragen ook de toezegging de wethouders dat ze  contact opnemen met de mensen van de wetswinkel en  hoe die een concrete invulling kunnen blijven geven aan wijkgericht werken!

Reacties

Heel erg blij dat er eindelijk een politieke partij is die ons werk zo onder de aandacht brengt. Hiervoor heb ik het als buurtwerker in Almere in 1981 opgezet. Ik ben nog steeds actief als begeleider van cliënten die moeilijk de weg kunnen vinden in het doolhof van mogelijke voorzieningen.