SP vraagt duidelijkheid over de bijdrage van het bedrijfsleven aan en de hogere raming voor de Floriade 2022!

18 mei 2015

De SP fractie van Almere maakt zich er zorgen over dat het bedrijfsleven tot op heden niet genoeg dan wel nog in het geheel niet is aangehaakt aan de Floriade en zich in financiële zin nog niet bereid heeft verklaart om risicovolle investeringen aan te gaan. Daarnaast vraagt de fractie zich af welke kosten er gemoeid zijn met de aankoop van de duikschool en de inrichting hiervan. Terwijl bij de presentatie van het Masterplan blijkt dat de totale investering 22 milj. euro hoger uitkomt dan de portefeuillehouder zich bij de vaststelling van de kaders had voorgesteld.

Waar gaat het over?

In september 2012 heeft de Nederlandse Tuinbouw Raad op basis van het bidboek ‘Growing Green Cities Floriade Almere 2022’, de Floriade 2022 aan de gemeente Almere toegewezen. Bijna drie jaar na deze gunning moet het Masterplan voor deze Wereldtuinbouwtentoonstelling nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd.

In de tussenliggende periode heeft de gemeente met de verschillende participanten of geïnteresseerden, zoals het Stadshart van Almere en het Platvorm 036, samenwerkingsconvenanten afgesloten, zonder dat er duidelijkheid bestaat of deze overeenkomsten vanuit het bedrijfsleven tot commitment in financiële zin gaat leiden.

Daarnaast heeft de gemeente de duikschool aangekocht, met de bedoeling hier het Floriadehuis in te vestigen. Beide kunnen een positief beeld rond de Floriade creëren, echter leveren geen financiële bijdrage aan de ontwikkeling van het evenement, waar de gemeente verantwoordelijk is voor de eventuele verliezen.

Waar maakt de SP fractie zich zorgen over?

Het college heeft aangegeven dat de Floriade alleen mogelijk is met financiële steun van het bedrijfs-leven. De SP fractie is echter bezorgd of en in welke mate er thans duidelijkheid bestaat rond het commitment van het bedrijfsleven in financiële zin.

Nu bij de presentatie van het Masterplan blijkt dat de raming voor de realisatie van de Floriade 22 milj. euro hoger uitvalt dan de portefeuillehouder zich bij de vaststelling van de kaders had voorgesteld, vraagt de fractie zich af of er een gevalideerde risicoanalyse aanwezig is en of er nog steeds vanuit wordt gegaan dat er geen sprake kan zijn van verdere toevoegingen van gemeenschapsgelden.

Reden waarom de SP fractie aan de hand van schriftelijke vragen hier duidelijkheid van het college over wil hebben.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1. Deelt het college de zorg van de SP fractie dat het bedrijfsleven niet genoeg is aangehaakt aan de Floriade en zich in financiële zin nog niet bereid heeft verklaard risicovolle investeringen aan te gaan? Zo ja, welke acties denkt het college te ondernemen om hier verandering in te brengen? Zo neen, waaruit blijkt dan de belangstelling van het bedrijfsleven dat het leeuwendeel moet inbrengen? Kan het college aangeven hoeveel financiële middelen zijn gecommitteerd voor de making off, het evenement en de legacy?

2. Kan het college aangeven wat de kosten zijn geweest van de aanschaf van de duikschool ten behoeve van de realisatie van het Floriadehuis? Welke kosten zijn er mee gemoeid om deze als Floriadehuis in te richten? Draagt het bedrijfsleven, zowel voor de aanschaf als voor de inrichting, hier in financiële zin aan bij? Zo ja, voor welk deel? Zo neen, zijn er acties ondernomen om het bedrijfsleven hiervoor te interesseren?

3. Kan het college aangeven in welke vorm, en welke bedrijven en/of organisaties, opgevoerd in het colofon van het bidboek een financiële bijdrage hebben geleverd aan de totstandkoming van het bidboek? Zo neen, waarom niet?

4. Kan het college aangeven in welke vorm, en welke bedrijven en/of organisaties, opgevoerd in het document Vereniging Bedrijfskring Almere (VBA) op de bijgeleverde cd-rom bij het bidboek ‘Growing Green Cities Floriade Almere 2022’ een financiële bijdrage hebben geleverd aan de totstandkoming van het bidboek? Welke van deze bedrijven en/of organisaties, alsook van buiten de VBA, hebben zich financieel gecommit-teerd aan de ontwikkeling van de Floriade Amsterdam - Almere 2022? Zo neen, waarom niet?

5. Hoeveel overeenkomsten met bedrijven en/of organisaties zijn er tot op heden vastgelegd en getekend? Welk deel en hoeveel van deze overeenkomsten leiden tot financiële deelname in de kosten van de Floriade en tot welk deel van de kosten moet volgens het college het bedrijfsleven bijdragen om de realisatie van de Floriade te kunnen waarborgen, zonder dat er sprake is van verdere toevoegingen van gemeenschapsgelden?

6. Ziet het college buiten de bijdragen van de bedrijven en/of organisaties andere mogelijkheden om tot de financiering van de Floriade te komen? Zo ja, aan welke mogelijkheden wordt er dan gedacht? Welk deel van de benodigde financiële middelen wordt hierbij door medeoverheden ingebracht?

7. Op welke wijze denkt het college het meerdere bedrag van 22 milj. euro ten opzichte van eerdere uitspraken van de portefeuillehouder te kunnen financieren en uit welke risicoanalyse blijkt dat dit haalbaar is? Is de risicoanalyse door een deskundig bureau gevalideerd? Zo neen, waarom niet?