Bestemmingsplan ‘De Wierden’ op losse schroeven!

28 januari 2015

Bestemmingsplan ‘De Wierden’ op losse schroeven!

Foto: SP

Nadat een nipte meerderheid van de gemeenteraad – zonder de steun van de SP fractie – op 09 januari 2014, met slechts één stem verschil het bestemmingsplan ‘De Wierden’ heeft vastgesteld, zijn de bewoners uit de Velden en de Wierden tegen dit besluit bij de Afdeling Bestuurs­rechtspraak van de Raad van Staten in beroep gegaan.

Op 12 november 2014 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak hier een tussenuitspraak over gedaan, waarbij de indieners van het bezwaar tegen het bestemmingsplan grotendeels in het ongelijk zijn gesteld. Echter op één niet onbelangrijk onderdeel heeft de Bestuursrechter de bewoners wel in het gelijk gesteld en dat betreft de noodzaak van de bouw van het appartementengebouw Blikveldweg / Hoekwierdepad. Volgens de Bestuursrechter is in het raadsbesluit de bouw van het appartementen­gebouw onvoldoende gemotiveerd. De gemeente krijgt nu tot uiterlijk 03 maart 2015 de gelegenheid om het raadsbesluit op dit punt aan te vullen via een zogenaamde bestuurlijke lus.

Tijdens de politieke markt van donderdag 22 januari jl. zijn de bewoners van de Velden en de Wierden wederom in grote getalen naar de behandeling van het raadsvoorstel gekomen en hebben via drie insprekers een vlammend betoog tegen de bouw van het appartementengebouw gehouden. Zwaartepunt daarbij was vooral het groene karakter van het gebied en niet te vergeten dat er geen enkele noodzaak bestaat om nog z’n gebouw daar te realiseren.

Alle inspraak ten spijt, bleken de coalitiepartijen D66, CDA, PvdA en VVD opnieuw zich niets van de argumenten van de bewoners aan te trekken en steunen het voorstel van het college om de motivatie van de bouw van het appartementengebouw in het raadsbesluit op dit punt aan te passen. De fracties van GroenLinks, Leefbaar Almere, PVV en de SP bleven op grond van hun indertijd ingenomen standpunt en de gelegenheidsargumentatie van de aanvullende motivatie tegen dit voorstel. Vooral de fractie van Leefbaar Almere kreeg het als coalitiepartij vanuit D66 en het CDA zwaar te verduren.

Na een besloten deel, waar door de wethouder de financiële consequentie voor de grondexploitatie in werd toegelicht, bleef ook Leefbaar Almere bij haar eerder ingenomen standpunt. Deze partij gaat de komende dagen binnen de begroting op zoek naar financiële middelen om het gat in de grondexploitatie te dichten. Daarmee staat in ieder geval de bouw van het appartementengebouw op losse schroeven en wordt het spannend voor het college of dit voorstel de eindstreep wel zal halen.