Groot Lijsttrekkersdebat Op Stadhuisplein

1 maart 2014

Groot Lijsttrekkersdebat Op Stadhuisplein

Op 26 februari vond in de Voetnoot op het Stadhuisplein het Grote Lijsttrekkersdebat plaats. Aan de hand van 8 stellingen werd door de lijsttrekkers getracht de verschillen en overeenkomsten van de diverse politieke partijen duidelijk te maken. De 5 nieuwe partijen hadden geen plek in dit debat. De lijsttrekker van Klimaat- en Omgevingspartij (KOP) heeft zijn partij wel voorgesteld aan het aanwezige publiek. De overige 4 partijen hebben hiervan afgezien.

1.            Een gemeenschappelijk investeringsfonds voor startende ondernemers is broodnodig.

De PvdA bracht naar voren dat er een pioniersplein wordt geopend dat veel mogelijkheden gaat bieden. D’66 wil jonge ondernemers vanuit het onderwijs stimuleren, eventueel met een startkapitaal. Leefbaar Almere wil dat de gemeente meer oog heeft voor een goed vestigingsklimaat. Almere Liberaal zegt dat er al IFA-gelden en EDBA-gelden gebruikt worden om de economie te stimuleren.

2.             Het Economic Development Board Almere heeft zijn nut bewezen.

De VVD is het roerend eens met deze stelling en komt met vage voorbeelden van successen, zoals het ondersteunen van de pogingen om het Ice Dome in Almere te krijgen.

Groen Links en de PVV stellen vraagtekens bij het nut van het EDBA. Er wordt veel geld ingepompt, maar er komt nog erg weinig van de grond en het heeft Almere nauwelijks banen gebracht. De SP stelt dat een organisatie die bedrijven naar Almere trekt zeker nut heeft, maar de EDBA kan dat niet met cijfers of voorbeelden onderbouwen. Ze kan het nut dus niet bewijzen. De werkloosheid loopt op en er gaan steeds meer bedrijven failliet. De hoeveelheid banen die daadwerkelijk gecreëerd zijn, blijft onduidelijk en het rapport van de rekenkamer stelt ook dat de resultaten niet of nauwelijks meetbaar zijn en er amper controle door de Raad kan plaatsvinden.

3.             Almere heeft genoeg aan één hectare cultuur.

Het CDA is van mening dat de samenwerkende partijen rond de hectare cultuur enthousiast, creatief en goed samenwerkend bezig zijn. Geef ze de ruimte en stel je niet te kritisch op is hun mening. D’66 vindt de één ha cultuur te beperkend, we moeten oog hebben voor de 164 nationaliteiten in Almere en een festival organiseren waar al die culturen aan bod komen, was het pleidooi. Groen Links vindt dat de één ha cultuur van bovenaf is opgelegd en dat er te weinig gevraagd is wat de burger er van vindt. De VVD vindt dat er op scholen aandacht voor cultuur moet blijven en dat de één ha cultuur het bruisend hart van Almere moet zijn. Ook het amateur-theater vergt aandacht.

4.            In Almere ben je vrij om jezelf te zijn.

De PvdA pleit voor een Almere feest waar iedereen aan deelneemt. Vertrouwen is nodig, geen politiek van wantrouwen en uitsluiting. De PVV komt weer met zijn Marokkanen-terreur, met voorbeelden uit o.a. de Vanillestraat en het Haarlemplein. Leefbaar Almere beschuldigt de PVV van discriminatie, apartheid en beleid dat in strijd is met de Nederlandse grondwet. De CU zoekt de verbinding en roept de politieke partijen op om gezamenlijk oplossingen te zoeken, opdat iedereen in Almere vrij is om te zijn wie hij is.

5.             Almere is de MBO-student uit het oog verloren

GL ziet dat er een kwaliteitsslag is gemaakt, maar de doorstroming naar HBO kan beter. Je zou als gemeente de eis kunnen stellen dat bedrijven die zich vestigen in Almere ook stageplekken aanbieden. Almere Liberaal vindt dat het bedrijfsleven beter aan moet geven wat er nodig is aan opleiding en stageplekken aanbieden. Gemeente moet aanbieders van een stageplek niet financieel steunen.

De CU vindt dat er al aardig wat gemeentelijke aandacht is, zoals de prijs voor het beste stagebedrijf van het jaar. De CU pleit ook voor het bieden van stageplekken voor uitkeringsgerechtigden. 15% van hen is de Nederlandse taal niet machtig. Daar moet opleiding voor komen, zodat de kans op werk voor hen wordt vergroot.

6.            Almere is klaar voor de nieuwe zorgtaken.

Het CDA vindt het een goede zaak dat de rijksoverheid zorgtaken overhevelt aan gemeenten. Er kan dan zorg op maat ontstaan. Ze waarschuwt voor teveel regelgeving. Er moet ruimte gegeven worden aan mensen en organisaties om tot een goede invulling te komen. Volgens de CU is de gemeente goed op weg, zo is er onlangs een kadernota voor de transitie afgesproken in de gemeenteraad. De CU verwijt de SP dat deze zich te afzijdig houdt over de inhoud en alleen zegt dat de organisatie nog niet rond is en de financiële kaders niet 100% duidelijk zijn. Almere Liberaal vraagt zich af waar de gemeente de gelden vindt om al die zorg te kunnen bieden. De SP vindt dat de gemeente niet klaar is. Volgens het rapport van de verkennergroep is er nauwelijks aandacht besteed aan externe partijen, is er geen zicht op welke financiële middelen er beschikbaar komen en is de gemeente teveel gericht op de gemeentelijke organisatie en niet op de aanbieders/leveranciers en gebruikers van zorg.

7.             Almeerders moeten zelf meer doen om inbraken te voorkomen.

De zittende partijen steken de kop in het zand. Almere is de 2e stad op de ranglijst van inbraken. Er vindt relatief veel huiselijk geweld plaats en in vele wijken voelen burgers zich genoodzaakt burgerwachten op te richten. Er zijn wijken waar bewoners zich geterroriseerd voelen en de zittende politieke partijen gaan hieraan voorbij. Het CDA vindt Almere relatief veilig. De bedrijfsovervallen zijn bijvoorbeeld sterk afgenomen. Het probleem moet met meerdere betrokkenen bestudeerd worden om tot een goede aanpak te komen, zoals OM, politie, corporaties, wijkagenten en de bewoners zelf. De SP vindt dat niet alleen huiseigenaren subsidie moeten krijgen om hun huis te beveiligen, maar ook woningbouwcorporaties dienen huurhuizen veilig te maken. De SP pleit ook voor meer wijkagenten, die dagelijks in de wijk aanwezig en aanspreekbaar zijn en hun pappenheimers weer leren kennen.. Leefbaar Almere pleit voor een gezamenlijke actie van de nieuwe gemeenteraad om dit probleem echt aan te gaan pakken.

8.            De Almeerse jeugd ontspoort.

De PvdA vindt dat we de jeugd perspectief moeten bieden. Een veilige thuissituatie scheppen. Armoede bestrijden. We moeten niet leven in een politiestaat. De VVD ziet de overlast en die moet aangepakt worden. Maar het bieden van goede scholing, stage en werk zal preventief werken. De PVV meldt dat er 12 jeugdbendes zijn en pleit voor een keiharde aanpak. Ook D’66 pleit voor een gezinsaanpak en opvoedingsondersteuning.