SP spreekt met kalief over Almere

22 mei 2012

SP spreekt met kalief over Almere

Sheraz Haroon
Fractievoorzitter Frans Mulckhuijse en raadslid Saba Sarfraz hebben samen met Tweede Kamerlid Harry van Bommel de jaarlijkse conferentie van de ahmadi’s in Nederland bijgewoond. In een gesprek met de kalief Mirza Masroor Ahmad, de wereldwijde leider van de ahmadi’s, kwam ook Almere ter sprake. De ahmadi-moslims beschikken over een moskee in Den Haag en er is een nieuwe moskee gepland voor Almere.

De ahmadi-moslims hechten sterk aan tolerantie en vrijheid van religie. De leuze van de gemeenschap is: Liefde voor iedereen, haat voor niemand. De leden van de ahmadiyya gemeenschap geloven dat hun stichter de Messias en de Mahdi is, die door de profeet Mohammed werd voorspeld. Omdat ze ook geloven dat hij een profeet is, worden ze door vele andere moslims beschouwd als kafirs (ongelovigen), wat geleid heeft tot zware vervolgingen van de ahmadi’s en schendingen van hun mensenrechten. Kamerlid Van Bommel heeft hun vervolging in Pakistan regelmatig in de Tweede Kamer aan de orde gesteld. In Nederland telt de gemeenschap zo’n vijftienhonderd mensen, wereldwijd twintig miljoen.

De drukbezochte conferentie werd gehouden in Nunspeet en trok ahmadi’s uit Nederland, België en Duitsland.