Straatcoaches

22 februari 2011

Straatcoaches

Sinds 1 juli 2010 zijn er in Almere 6 straatcoaches werkzaam. De evaluatie liet vooral de positieve kanten zien. Voor de keerzijde was weinig aandacht. Voor de fractie van de SP reden om op zoek te gaan naar mensen die echt met jongeren en hun problemen omgaan. De jongerenwerkers van de Schoor!

Donderdag 17 februari is de fractie op bezoek gegaan bij de playground in Almere stad. Daar werden de werkzaamheden van de 2 jongerenwerkers Michael en Rachid uitgelegd. Zij proberen in contact met de jongeren te komen. Zij spreken jongeren gelijk aan op hun ongewenste gedrag. En belangrijker is nog dat zij jongeren zelf hun toernooien laten organiseren en daarvoor ook af en toe een schouderklopje geven. je merkt dat er wederzijds respect is. Daar zijn ook jongeren bij die tot een groep overlast gevende jongeren groep hoorde. Bij deze jongerenwerkers worden ze uit de anonimiteit gehaald. Hier is zichtbaar hoe goed het in de praktijk kan werken.

Er komen bij de voorjaarsnota vervelende bezuinigingen aan. De portefeuille die het meest moet gaan bezuinigen is juist deze waar de Schoor onder valt. We zullen deze bezuinigingen zeer kritisch volgen.

Marcel Hamminga
Fractie SP