De gemeentepolitie terug van weggeweest!

15 april 2010

De gemeentepolitie terug van weggeweest!

Donderdag 8 april stond onze stelling -de gemeente en rijkspolitie terug van weggeweest- ter behandeling op de agenda van de politieke markt. Deze stelling werd schoorvoetend bevestigd door aanwezig portefeuillehouder burgemeester Jorritsma. Wij hebben onze zorgpunten met de burgemeester gedeeld.

Als in Januari heeft onze fractie dit voorstel ingediend. Echter door de bestuurlijke drukte, kwam het er niet van om het voor de verkiezingen nog te behandelen. Daarom stond het onderwerp afgelopen donderdag op de agenda. Allereerst over de fusie met het korps Gooi- en Vechtstreek. Gaat dit minder agenten op straat betekenen? Het signaal dat wij krijgen is dat het steeds lastiger wordt om financieel de broek op te houden.

Het antwoord werd door de korpschef de heer Wijbenga gegeven. Zijn verwachting is dat door de fusie, met name in de functies rond opleidingen, financieele zaken, materieele zaken, personele winsten te behalen zijn. Deze personele winsten zullen terugvloeien in de uitvoeringstaken. Dus het blauw op straat. Verder heeft de korpschef aangegeven te werken naar de streefnorm van 1 wijkagent op 5000 inwoners. Deze norm wordt in Almere nog niet helemaal gehaald. Daar zou de fusie wellicht verandering in kunnen brengen.

In ons agendavoorstel is ook gesproken over het politierapport dat in januari jl door onze fractie is gepresenteerd. Vanuit diverse fracties de kritische geluiden over de representativiteit van ons onderzoek. Als je nu eens het landelijk rapport cijfermatig bekijkt en de aanbevelingen die gedaan zijn door de Almeerse agenten, als een gratis advies richting je organisatie, dan raak je de kern van het probleem.

Het antwoordt van de korpschef Wijbenga daarop is dat hij vooral het aspect leidinggevenden serieus neemt. De politie is nu bezig met een soort mini medewerkers tevredenheidsonderzoek, speciaal op aspect leidinggevenden. Wij zijn tevreden dat de korpschef op deze wijze de aanbeveling oppakt.
Zowel de burgemeester als korpschef gaven aan dat ze geen voorstander zijn van een landelijk georganiseerde politie. Die mening kunnen wij alleen maar delen. Wij zijn er voorstander van om de politie in de wijken te organiseren.

Al met al hebben wij 2 uur uitgebreid met elkaar gesproken over dit belangrijke onderwerp. Er is nog een toezegging gedaan door de burgemeester over de evaluatie van de wet tijdelijke huisverbod. Daarin heeft een hulpofficier van justitie veel werk om administratief zaken te verwerken. Voor juli 2010 wordt deze evaluatie gedeeld. Dit ook in het kader van de bureaucratie bij de politie. Ook daar is herkenning, maar niet altijd mogelijkheden om de bureaucratie te kantelen.

Marcel Hamminga