h

Chronologisch feiten en conclusie overzicht stichting Kompaan.

13 september 2009

Chronologisch feiten en conclusie overzicht stichting Kompaan.

De gemeenteraadsfractie van de SP kan zich niet vinden in de uitleg die de Raad van Toezicht geeft aan de uitkomsten van het rapport. Wij hebben, samen met Leefbaar Almere, daarom het onderzoek naar deze stichting laten agenderen voor de politieke markt op 24 september 2009. De conclusie van het college dat er geen grove misstanden zijn gepleegd delen wij zeker niet.
Hieronder staan de feiten en conclusies op een rij. Oordeelt u zelf:

Feit is dat in 2004 van de gemeente Euro 5.030.641,- aan subsidie heeft verstrekt aan de stichting Kompaan.

Feit is dat in 2005 de gemeente Euro 4.500.000 aan subsidie heeft verstrekt aan Kompaan.
Feit is dat voor dit bedrag ongeveer 250 mensen geholpen zullen worden aan werk.

Feit is dat in 2006 de gemeente Euro 2.913.226,- aan subsidie heeft verstrekt aan Kompaan.

Feit is dat in 2007 de gemeente Euro 3.239.348,-. Heeft verstrekt aan Kompaan. Dat hiervoor de geprognosticeerde aantal van 324 uitkeringsgerechtigden aan het werk moesten worden geholpen.

Feit is dat in 2009 de gemeente Euro 2.958.695,-. Heeft verstrekt aan Kompaan. Hiervoor verwacht kompaan 200 klanten te kunnen verwerken.

Feit is dat dit de gemeente Almere over de jaren 2004-2009 ongeveer 20 miljoen Euro aan gemeenschapsgeld gekost heeft.
Deze cijfers komen uit de begroting die op het bestuursinformatie systeem van de gemeente Almere staan. Het jaar 2008 is niet terug te vinden in dit systeem. Daar is de aanname gedaan dat er voor ongeveer 2,5 miljoen euro subsidie is verstrekt.

Feit is dat 1 externe projectleider 113 euro per uur ontving. Bron is beantwoording van het college op schriftelijke vragen;
Er worden door Kompaan drie externen ingehuurd, tegen uurtarieven van Euro 42,50 voor een consulent, tot Euro 113,- voor een projectleider. Deze externen zijn specialist in het begeleiden van de complexe doelgroep en aangetrokken om hun specifieke expertise in het organiseren van projecten voor deze doelgroep en voor het acquireren van werkzaamheden op de commerciële markt (i.t.t. alleen de non-profitmarkt). Twee van de drie ingehuurde experts konden niet worden gevonden op de reguliere arbeidsmarkt. Voor de derde expert is de beslissing genomen deze in te huren gelet op de onzekere toekomstverwachtingen van Kompaan. Het zou bedrijfsmatig onverantwoord zijn deze in vaste dienst aan te stellen.

Feit is dat de directeur Sociale Zaken voorzitter is van de raad van toezicht. Bij aanvang van het aanhangig maken door de SP zijn mails verstuurd, over de gelieerdheid van bedrijven, naar de directeur van Kompaan en de directeur Sociale Zaken, als voorzitter van de Raad van Toezicht. Daar heeft de fractie een -Geen commentaar- antwoordt op gekregen.

Er is door PricewaterhouseCoopers en bijzonder onderzoek verricht naar gemelde misstanden bij stichting Kompaan. De volgende conclusies en aanbevelingen zijn in samenhang gebracht en hieronder samengevat. Daarbij moet worden opgemerkt dat voor de volledigheid het gehele rapport gelezen dient te worden. Het rapport is echter niet digitaal aangeleverd. Om de inwoners van Almere volledig op de hoogte te houden, vinden wij het opportuun om toch een samenvatting van dit rapport te geven.
De fractie wil nog wel benadrukken dat er geen clienten zijn geinterviewd, tijdens dit onderzoek. Daarmee blijft het menselijke aspect achterwege.

Punt 1.04 van de samenvatting en conclusies;

Uit het onderzoek van een selectie van dossiers blijkt dat orientatietrajecten en re-integratietrajecten van deelnemers in vergelijking tot de standaardtermijn zijn verlengd. Dit betreft een overschrijding in 17 van de 27 geselecteerde dossiers.

Bij 6 dossiers is hierover contact geweest met de sociale dienst. De overige dossiers konden niet geverifieerd worden omdat de dossiers niet beschikbaar waren bij de sociale dienst.

Punt 1.09: van nagestreefde direct financiele bevoordeling is niet gebleken.

Punt 1.11:

Uit het onderzoek blijkt dat allerlei vergoedingen aan deelnemers worden verstrekt.

Dit zou de uitstroom naar regulier werk kunnen frustreren. Men gaat immers weer minder verdienen dat bij de stichting.

Punt 1.12 De volgende kosten zijn door de stichting Kompaan voor de deelnemers betaald;
Toeslagen op minimumloon; kosten van de deelnemer in het kader van zijn werkzaamheden, bijvoorbeeld beltegoeden; kosten met betrekking tot het levensonderhoud en reis en scholingskosten.

1.13 Er zijn binnen de stichting geen objectieve criteria beschikbaar in welke gevallen welke kosten worden vergoed(uitzondering zijn de reiskosten)

1.16: Er wordt opgemerkt dat de procedure waarbij de kosten worden gedeclareerd via de projectleider, de controle bemoeilijkt. De projectleider betaalt kosten uit prive aan de werkleiders, waarna declaratie plaatsvindt.

Punt 1.19 over de systematiek van inleenvergoedingen.

Derde partijen kunnen deelnemers van stichting Kompaan op projectbasis inhuren. Hiervoor gelden gedifferentieerde standaard tarieven. Uit het onderzoek blijkt dat stichting M&M security volgens de standaard tabellen van inleenvergoedingen het laagste tarief van de vier belangrijkste afnemers heeft. Stichting M&M security is een gelieerde stichting. Uit een naderen analyse van de in rekening gebrachte tarieven blijkt voorts dat de werkelijk door stichting M&M security betaalde tarieven nog lager zijn dan het laagste standaardtarief.

Punt 1.28:

Uit het onderzoek is komen vast te staan dat er sprake is van en groep van organisaties of rechtspersonen, bestaande uit stichting M&M security en Scharff, die optreden als leverancier en afnemer van stichting Kompaan, waarbij de verbindende factor de externe projectleider binnen de stichting Kompaan is.

Punt 1.21 Verder blijkt uit een selectie van facturen van stichting M&M security dat de daaraan ten grondslag liggende urenbrieven niet aansluiten met deze facturen. Dit in combinatie met de beperkte controle van stichting Kompaan geeft risicos van onjuiste en onvolledige facturatie. Wij, als fractie, zouden dit onder de strafbaarstelling van valsheid in geschrifte kunnen scharen!

Punt 1.24

Wegens het ontbreken van onderbouwingen van het aantal gedeclareerde kilometers kan niet worden uitgesloten dat meer kilometers zijn gedeclareerd dan in werkelijkheid is gereden. In ieder geval is door een voormalige medewerker aangegeven dat hij zelf teveel kilometers heeft gedeclareerd met medeweten van zijn leidinggevende.

Punt 1.30 Stichting M&M security, die deelnemers inhuurt van stichting Kompaan, krijgt het laagste tarief in rekening gebracht.

Punt 1.34 Er is geen medewerking aan het onderzoek verleend door de heer Scharff, vertegenwoordiger van Scharff en een van de bestuurders van stichting M&M Security. Daardoor is het niet mogelijk onjuistheden of onregelmatigheden uit te sluiten. De directie van Kompaan is vanaf het begin van de zakelijke relatie met de ingehuurde projectleider bekend met de gelieerdheid, die het risico van belangenverstrengeling in zich heeft.

Verder heeft PWC opgemerkt dat er beperkingen plaats hebben gevonden in het onderzoek. Onder andere dat in het onderzoek gebruikte cijfermateriaal geen accountantscontrole heeft plaatsgevonden.

Als afsluitend feit kan worden genoemd dat de directeur van Kompaan na alle berichtgeving in de media, haar ontslag heeft ingediend bij de Raad van Toezicht.
Daarmee kan gesteld worden dat de directeur geen gehoor geeft aan de Raad van Toezicht om een viertal in de raadsbrief genoemde acties, uit te voeren.

Samenvattend en concluderend hebben wij 1 hoofdvraag aan de verantwoordelijke wethouder. Hoe heeft dit allemaal onder toezicht van de gemeente kunnen gebeuren?

De gemeenteraadsfractie van de Socialistische Partij

(Naschrift fractie: Het bedrijf M&M beveilging uit Almere is niet het bedrijf bedoeld in het PWC rapport).


U bent hier