h

Hernieuwde agendering over toekomst containerterminal in Almere

31 oktober 2008

Hernieuwde agendering over toekomst containerterminal in Almere

Op 30 september 2008 heeft de gemeenteraad een raadsbrief ontvangen, dat de ontwikkeling van de containerterminal vertraging op gaat lopen. Er zijn geen particuliere bedrijven die op dit moment een ondernemingsplan daarover kunnen schrijven. Toch wil de wethouder verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Wij zijn als fractie van de SP zeker voor een komst van een terminal, maar tegen welke prijs? Daarom wil de fractie het onderwerp opnieuw bespreken met Wethouder M. Visser. Donderdag 6 november staat dit te gebeuren.
Hieronder staat de tekst van het agendavoorstel.

Aanleiding:
Op 14 februari 2008 heeft de gemeenteraad na een eerder initiatief van de raad gesproken over de wenselijkheid van een containeroverslagterminal in Almere ter bevordering van de werkgelegenheid en ter vermindering van de druk op het wegverkeer in en rond Almere. Daarbij zijn door het college toezeggingen gedaan over het vervolgproces en de betrokkenheid van de raad daarbij:
1. Het college komt terug bij raad voor vraagstelling businesscase
2. Het college bespreekt de opbrengst businesscase met de raad.
3. Uiteindelijk vindt discussie met raad plaats over Wat, Waar, Hoe, PPS, Eigen beheer etc.

De fracties die het initiatief hebben genomen om dit onderwerp te agenderen in de Politieke Markt (SP, D’66 en VSP) hebben met enige verbazing en verwondering kennisgenomen van de raadsbrief van 30 september 2008 waarin het college meedeelt te hebben besloten (!) tot een koerswijziging op dit dossier. Daar waar sprake leek te zijn van een gezamenlijk optrekken, wendt het college plots de steven en valt de raad uit de boot. Deze gang van zaken moet in ieder geval met het college worden besproken. Daarnaast zijn er ook richtinggevende politieke uitspraken nodig over deze (ingrijpende) koerswijziging. De volgende onderwerpen zijn daarbij van belang:
1. Locatie.
Nu marktpartijen aangeven geen businesscase op grond van de Almeerse situatie te kunnen maken, doet zich de vraag voor of de Stichtse kant voor een nat bedrijventerrein/haven wel geschikt wordt geacht.
2. Grondexploitatie
Nu de koers is ingezet op een havenontwikkeling aan de Stichtsekant, lijkt op voorhand een sluitende grondexploitatie lastig. De raad moet hierover vooraf, al was het maar ter vermijding van kosten, een uitspraak doen. Er wordt tevens geen termijn gegeven waarop het college de raad nader zal informeren. Wel wordt opgemerkt dat het proces langdurig zal zijn. Wat betekent dat voor de grondexploitatie Stichtse Kant. Worden ontwikkelingen stilgelegd en terrein gereserveerd? Wat zijn de (rente)kosten daarvan?
3. Kosten
De raadsbrief rept hier niet over en legt slechts een relatie met de grondexploitatie. Tegelijkertijd blijkt de problematiek `complex’ en worden meerdere scenario’s bekeken. Welke kosten zijn verbonden aan de nadere verkenning van de ontwikkeling van een nat bedrijven terrein? Worden hiervoor externen ingehuurd en met welke opdracht? Waaruit vindt dekking van de kosten plaats?
4. Alternatieven
Is bijvoorbeeld het systeem waarbij het schip zelflossend is, dat door de haven Amsterdam wordt onderzocht (Pieken en Dalen onderzoek) geen beter alternatief voor Almere dan een (dure) havenoplossing met containerkranen?

Indieners van het agendaverzoek zijn een voorstander van een overslagfaciliteit, maar zijn niet op voorhand overtuigd van de wenselijkheid, het nut, de noodzaak en de (ruimtelijke, financiële, economische) haalbaarheid van een havenontwikkeling/nat bedrijventerrein op bovengenoemde locatie.


U bent hier