De oprichting van FC Almere

26 april 2008

De oprichting van FC Almere

Tijdens de politieke markt van 24 april ’08 is door Wethouder Arno Visser (VVD) een toelichting gegeven op de stand van zaken rondom de situatie van SV Almere en de mogelijkheden voor een nieuw te vormen FC Almere.

De situatie van SV Almere is complex, zoals bewindvoerder Herman Jansen heeft ingesproken tijdens de carrousel behandeling. Het oude bestuur van de SV heeft diverse lijken in de kast achtergelaten, waardoor een faillissement onafwendbaar bleek. De belastingschuld bleek niet onderhandelbaar.

De wethouder gaf aan dat de gemeente de situatie zeer vervelend vond en het afbreukrisico voor een grote doelgroep sporters te groot is. Met ongeveer 1100 leden, kan gesteld worden dat deze vereniging een sociaal maatschappelijk belang dient. Het uitspelen van de competitie heeft prioriteit nummer 1.

De gemeente is verder bezig met overleg met de curator over het opkopen van bijvoorbeeld de inboedel, waarna dit mogelijk verhuurt kan worden door de gemeente aan de nieuwe voetbalclub FC Almere. De ondersteuning beperkt zich vooral materieel en niet financieel. Om een deugdelijke toekomst op te bouwen, zal de gemeente kijken hoe de statuten zijn, hoe de bestuursstructuur is en bovenal hoe de financiële positie van de FC zich ontwikkeld.

Wij zijn als fractie van de SP tevreden met de informatie aan de raad van deze wethouder en zien met vertrouwen uit naar de opstart van FC Almere.