h

Verouderd Lesmateriaal

16 mei 2007

Verouderd Lesmateriaal

De SP Almere is een onderzoek gestart naar verouderd lesmateriaal in het basisonderwijs.
Het NIPO deed dit in Nov./Dec. 2006 een, steekproef, in heel Flevoland. De uitslag is verontrustend.(niet alle scholen deden mee)
De helft (50%)van de basisscholen in onze provincie werkt met verouderd materiaal.
Deze situatie is nog nét iets slechter dan het landelijk gemiddelde !!!

Daarom hebben wij een dringend beroep gedaan op de M.R. om een inventarisatie te maken. Wij hopen dat velen actief meedoen.
De vragen die gesteld zijn hebben te maken met de volgende zaken;
Wanneer worden de taalmethodes met de nieuwe spelling aangeschaft? Is dit, op dit moment geregeld?
Per 1 Augustus 2008 wordt er pas op ingezet. Hoe gaat dat op uw basisschool? Taal en lezen zijn nu speerpunten vanuit de onderwijsinspectie.

Want eerder deed de euro zijn intrede. Er was een omrekenboekje met de euro in het begin.
Toch hebben nog steeds niet alle scholen hun rekenmethodes vernieuwd !!
Er zijn in Nederland nog steeds leerlingen op scholen die met omrekenboekjes werken is gebleken uit onderzoek.
En vernieuwing van leermiddelen heeft geen financiële reden/ de budgetten zijn toereikend
voor aanzienlijk snellere vervanging !!!!

Missen basisscholen zo niet de aansluiting naar de maatschappelijke werkelijkheid !!!!

Als SP lid/sympathisant, en ouder kunt u ook iets doen, vraag aan de MR op de school van u kinderen of zij meewerken aan dit onderzoek en evt waarom niet.
Half Juni word er na de inventarisatie van de formulieren die terug gekomen zijn, een bijeenkomst georganiseerd met oa sprekers uit de 2de kamer en de wethouder onderwijs.
Details worden nog bekend gemaakt en zijn zodra die bekend zijn ook op de website geplaatst. Heeft u nog vragen over deze actie of iets te vertellen?
Mail ons dan op; schoolactie.sp@gmail.com

Gisteren was nog in de actualiteit dat leerlingen op het middelbaaronderwijs een achterstand hebben op het gebied van oa lezen, gem. niveau groep 6 a 7, en deze achterstand word natuurlijk al opgedaan op het basisonderwijs.
Het heeft dus ook op de langere termijn behoorlijk wat gevolgen, en dat kan en mag toch niet in een land als Nederland wat als Kenniseconomie de toekomst in wilt.

Diana Demirbilek-Schmitz raads,- en bestuurslid & Monique Buôt-Visser bestuurslid

U bent hier