Symposium Milieuraad over energie en klimaat

Symposium Milieuraad over energie en klimaat

Prijsvraag van € 1.000 voor scholieren
Mini-symposium over Energie en Klimaatverandering
De Milieuraad Almere organiseert op de eerste lentedag, 21 maart 2007, een minisymposium over de vele aspecten die te maken hebben met energieopwekking, energiebesparing en de mogelijke gevolgen van de klimaatverandering. De plaats van handeling is de Aula van het Helen Parkhurst College,
Bongerdstraat 1 in Almere.

De avond begint om 19.00 uur en zal naar verwachting eindigen om 21.30 uur. De aula wordt opgeluisterd met een tentoonstelling van leerlingen van het Helen Parkhurst over klimaatverandering en een maquette van een van de duurzaam bouwen projecten in Almere van de vereniging de Buitenkans in de Stripheldenbuurt in Almere Buiten.
Interessante boekjes van het Haags Milieucentrum zijn beschikbaar. Als dagvoorzitter hebben we de zeer bekende Vincent Bijlo weten te strikken. Hij zal niet alleen de inleiders presenteren en aan elkaar praten maar ook de rest van de avond in goede banen leiden. Uiteraard wordt de avond georganiseerd voor onze leden en alle overige belangstellenden, maar we nodigen ook de leerlingen van alle middelbare scholen in Almere met nadruk uit om de avond bij te wonen. Aan het eind van de bijeenkomst zullen we ook een prijsvraag voor hen lanceren!!!
Het programma ziet er in het kort als volgt uit:
1. Opening van de avond door de voorzitter van de Milieuraad.
2. Inleiding door Vincent Bijlo, dagvoorzitter
3. Inleiding door de heer Horst van Woersem, docent Natuur- en Milieuzaken aan het Helen Parkhurst over de projecten waar hij met zijn leerlingen mee bezig is.
4.Inleiding door de heer Paul Rutte, senior projectleider bij de provincie Noord-Holland, waar zeer veel expertise is over actieve wegmarkering.
5. Inleiding door de heer Alex van Oost, senior adviseur Milieu en Stedelijke Ontwikkeling, Duurzaam Bouwen & Energie van de gemeente Almere, die het vooral zal hebben over duurzaam bouwen.
6. Inleiding door Grietje Holleman van Jongeren Milieu Actief over de klimaatverandering.
7. Discussie met de zaal.
8. Presentatie van de prijsvraag.

De prijsvraag is bedoeld voor de scholieren en heeft als thema: welk gedragsveranderend project kunnen we bedenken voor de (b.v. jongere) bewoners van Almere, waarmee wordt gestimuleerd om tot milieubesparende maatregelen te komen.
Bij de beoordeling van het project zal een belangrijke afweging zijn of het project de gemeente Almere weet te overtuigen om er aan mee te doen!
Voor het prijswinnende voorstel van een groep leerlingen is een bedrag van € 1.000 beschikbaar om het project gestalte te geven. Dit bedrag wordt ter beschikking gesteld door sponsors van naam. De jury zal bestaan uit een vertegenwoordiger van de sponsors, de Milieuraad Almere, de gemeente Almere en Jongeren Milieu Actief. De Milieuraad dankt ook de gemeente Almere die zeer welwillend bijdraagt in de kosten van dit minisymposium, zonder welke bijdrage wij het niet zouden hebben kunnen organiseren.