debat 'Een brede school in elke wijk: handen uit de mouwen'

11 maart 2007

debat 'Een brede school in elke wijk: handen uit de mouwen'

Op 27 maart vindt het debat 'Een brede school in elke wijk: handen uit de mouwen' plaats in Buurtcentrum De Cartoon, Het Vlechtwerk, Gerrit Th. Rotmanlaan 28 in Almere.

De nieuwe staatssecretaris voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zal de aftrap voor dit debat geven. Wij voelen ons zeer vereerd dat zij dit zal doen. Uiteraard zal de SP hier ook aanwezig zijn.
De brede school is een succes. In zo’n zeshonderd wijken is de laatste jaren een brede school ontwikkeld: activiteiten voor de jeugd én de buurt gehuisvest onder één dak. Onderwijs vormt de basis. Kinderopvang, welzijn, peuterspeelzaal en bibliotheek zijn de veel voorkomende partners. En ook sport, cultuur en horeca (verzorgd door bijvoorbeeld een ROC) vinden hun plek. Een brede school vergroot de leefbaarheid en de participatie in de buurt. De deuren staan immers voor elke buurtbewoner open.
Maar gebeurt er genoeg in wijken waar nú behoefte is aan een brede school? Staan gemeenten of het onderwijs daar garant voor het slaan van de eerste paal? En hoe lang duurt het dan voordat de vlag uithangt? Zouden corporaties hierin niet net zo goed het initiatief kunnen nemen, juist omdat zij de benodigde kennis en ervaring hebben? Op het gebied van projectontwikkeling, maar ook als het gaat om beheer en exploitatie.
Handen uit de mouwen.
Dit is uw kans om samen met welzijnswerkers, woningcorporaties, schoolbesturen, politiek en wijkbewoners te discussiëren over de rol die corporaties bij de oprichting van brede scholen zouden kunnen spelen.
U bent van harte uitgenodigd!

Locatie: Buurtcentrum De Cartoon, Het Vlechtwerk, Almere
19.30 uur Ontvangst met koffie en thee
20.00 uur Aanvang en welkomstwoord van Willem van Leeuwen, voorzitter Aedes vereniging van woningcorporaties
20.15 uur Aanvang discussie

Deelnemers:

• Arjan Deutekom,
  • directeur Goede Stede in Almere

• Paulus Jansen,
  • Tweede Kamer SP, woordvoerder Volkshuisvesting

• Jan van Leijenhorst,
  • senior adviseur Berenschot Groep, oud-wethouder Utrecht

• Netty Tiemersma,
  • voorzitter College van bestuur Openbaar Onderwijs in Almere

• Annelie Stevens,
  • algemeen directeur Cumulus Welzijn, voorzitter Verdiwel

21.45 uur Afsluiting met aansluitend een borrel
    De moderator van de avond is Yvonne Zonderop,
    journalisT voor onder meer de Volkskrant en initiatiefnemer van ‘30 plannen voor een beter Nederland’.
    Voor verdere informatie over dit gratis debat kunt u contact opnemen met het secretariaat (035) 626 82 30.
    Aanmelding kan via e-mail debat@aedes.nl.