Nertsen column van Schoppen Troef

28 mei 2007

Nertsen column van Schoppen Troef

Iemand die nog geen rijbewijs heeft maar al wel rijlessen neemt, moet natuurlijk niet aangehouden worden door de politie. De hobbymatige nertsenhouder van de Sterappellaan heeft nog geen noodzakelijke milieuvergunning, maar mag al wel vast met zijn bedrijf aan de slag. Dat klinkt heel krom.
Zo schijnt dat echter te gaan met wet- en regelgeving in Nederland.

Schoppen Troef, Mannes Schoppink Je hebt met elkaar regels afgesproken, maar ze mogen niet worden gehandhaafd. Hoe bont kun je het maken?

Ondertussen levert het onderwerp wel vermakelijke taferelen op.
Zoals vorige week maandag bij de commissievergadering Ruimte en Wonen. Er waren drie insprekers die de dames en heren politici haarfijn wisten uit te leggen hoe zij over de ontstane situatie dachten. ,,Welk signaal geeft deze gemeente eigenlijk aan haar burgers af?” stak Janet de Jong, de woordvoerster van het drietal nertsenvrienden, meteen maar van wal. ,,Dit is autorijden zonder rijbewijs en dat staat u toe. U loopt weg voor uw verantwoordelijkheid. U wilt mensen warm maken voor gemeentelijke politiek, maar u hebt er zelf geen enkele interesse voor. Dit is puur wanbeleid.”

Zo, dat loog er niet om. Janet mocht vervolgens de gehele ‘eerste termijn’ aan tafel blijven zitten. Dat hebben de commissieleden geweten. ,,Het valt mij op dat iedereen hier van alles aan elkaar vraagt, maar zelf eigenlijk heel weinig van het onderwerp weet. Gaat dat hier altijd zo?” wond ze er geen doekjes om wat ze van het niveau van de discussie vond.
VVD-commissielid Cees Steijger (‘we kunnen voorlopig alleen maar hopen dat de nertsenhouder z’n reuen in bedwang wil houden’) kreeg ook fijntjes met de inspreekster te maken.

,,Zei u niet dat Nederland een voorsprong had in Europa? Hoe komt u daarbij? Nou?! We lopen juist achter.” ,,Van die meneer van het CDA wil ik weten of hij de huidige handelswijze van de nertsenhouder nu illegaal vindt of niet,” kreeg Leen Macleane hierna de wind van voren. ,,Nu heb ik nog geen antwoord, draait u er altijd zo omheen?” Ook Tamara Strating ontkwam niet aan een reprimande. ,,U was toch van de ChristenUnie, hè? Nee, dan heb ik de juiste voor me.
U zei dat we er hier in Zeewolde niets aan kunnen doen.
Waar baseert u dat op? Waarvoor zit u dan eigenlijk in de politiek?” ,,Eh…, eh…,” reageerde het geschrokken commissielid, dat al bijna onder de tafel was gekropen en er op dat moment een lief ding voor over had gewoon weer achter de kassa van Albert Heijn te zitten. ,,Eh…, eh…, ik wilde natuurlijk eerst het antwoord van de wethouder afwachten.”

Geen van de commissieleden wenste in eerste termijn nog het woord. Zolang Janet de Jong nog aan tafel zat, had niemand daar trek in. Je kunt nog beter door een nerts worden gebeten!
Nu schrijft het protocol voor dat na de genoemde eerste termijn de insprekers weer op de publieke tribune plaats moeten nemen.
,,Is ze weg?” vroegen de onder de tafel gekropen commissieleden elkaar.

Dit was inderdaad het geval. In tweede termijn hadden de politici weer het hoogste woord. Alsof er niets was gebeurd. Over dat we in een vrij land leven. Maar dat dat alleen niet geldt voor nertsen. Die mogen zelfs zonder vergunning alvast worden gehouden. Gedogen heet dat. Ontoelaatmaar eigenlijk op de keper beschouwd en als je er goed over nadenkt.

P.S. Van ons mag die Janet de Jong nog wel een keer komen inspreken. We verzinnen zo een onderwerp. Janet zou een aanwinst zijn voor de politiek. We weten niet of iedereen er zo over denkt.

Mannes Schoppink alias Schoppen Troef columnist en dorps conferancier te Zeewolde
Met schriftelijke toestemming van auteur geplaatst en eerder in de Zeewolder Aktueel van 22 mei '07 gepubliceerd

Meer cultuur klik dan eens op cultuur voor meerdere columnisten en dichters