h

'Medipoint komt afspraken niet na'

14 december 2024

'Medipoint komt afspraken niet na'

Medipoint, het thuiszorgpunt voor het kopen, huren en lenen van (medische) hulpmiddelen, komt haar afspraken niet na. Signalen die daarop wijzen komen de laatste tijd bij zowel de fractie van BIJ1 als bij de Hulpdienst van de SP binnen. BIJ1-raadslid Georgine Panhuijsen en SP-hulpdienstcoördinator Jolanda Haft slaan de handen ineen om te onderzoeken wat er speelt bij Medipoint. 

Medipoint is volgens haar eigen servicecontract 7 dagen in de week, 24 uur per dag bereikbaar voor noodsituaties. Door een tekort aan monteurs kunnen ze hier niet aan voldoen. Als er door cliënten gebeld of gemaild wordt, komt daar geen respons op terug. Bij het bellen van het noodnummer krijgen cliënten een ingesproken bandje te horen.
Volgens Jolanda Haft is dat onaanvaardbaar. "Medipoint reageert niet op serieuze hulpvragen van cliënten. Bewoners met een beperking die afhankelijk zijn van een hulpmiddel moeten hier op kunnen vertrouwen. Ook ouders met kinderen krijgen hun spullen niet geleverd", zegt Haft. Georgine Panhuijsen wijst erop dat mensen met een beperking volwaardig willen meedraaien in de maatschappij en hulpmiddelen nodig hebben om bijvoorbeeld naar hun werk te kunnen gaan.

Panhuijsen stelde afgelopen donderdag mondelinge vragen aan verantwoordelijk wethouder Kees Ahles. Ze wilde weten of het college op de hoogte is dat Medipoint niet kan voldoen aan het eigen servicecontract. Ook vroeg ze zich af of de gemeente in gesprek gaat met Medipoint om een oplossing te vinden voor de problemen.
Wethouder Ahles herkende het geschetste beeld niet. Een jaar geleden waren er volgens hem problemen, waarna Medipoint een 'rode kaart' kreeg. Deze is afgelopen september ingetrokken, omdat Medipoint de hulpvragen weer volledig zou afhandelen. Volgens Ahles blijkt uit controles dat het thuiszorgpunt sindsdien aan de gemaakte afspraken voldoet.

De SP en BIJ1 hebben andere ervaringen dan de wethouder en willen daarom de klachten in kaart brengen. Heeft u problemen met Medipoint en komt u er niet uit met deze organisatie, stuur een mail naar onderstaande mailadressen. Ook als u al een klacht heeft ingediend bij Medipoint, waar niet op gereageerd wordt. Wij brengen de reacties in kaart en gebruiken dit om richting gemeente en Medipoint aan de bel te trekken en samen een oplossing te vinden.


Jolanda Haft, hulpdienstcoördinator SP: hulpdienst@sp-almere.nl
Georgine Panhuijsen, raadslid BIJ1: gcpanhuijsen@almere.nl


U bent hier