SP-wethouder maakt werk van verwijdering asbestdaken

19 maart 2024

SP-wethouder maakt werk van verwijdering asbestdaken

Foto: SP

Stimuleren dat asbestdaken vervangen worden en toezicht houden om te voorkomen dat dit illegaal gebeurt. Dit stelden we al als oppositiepartij aan de orde en werd in 2022 een belangrijk punt in ons verkiezingsprogramma. Bij toetreding tot de Almeerse coalitie kregen we dit ook in het coalitieakkoord. Onze eigen wethouder Alexander Sprong kreeg met de portefeuilles milieu en klimaat dit hete hangijzer zelf onder zijn verantwoordelijkheid.

Met een subsidie voor woningeigenaren die verwijdering in gang willen zetten, worden op dit punt stappen gezet. Volgens Sprong is het belangrijk dat iedereen mee kan doen. "Mensen met een modaal inkomen krijgen 50 procent vergoed. Maar inkomens onder de 125 procent van de bijstand krijgen 80 procent vergoed. Voor de resterende 20 procent zijn er regelingen die met isolatie of zonnepanelen snel zijn terugverdiend", aldus Sprong.
Voor het verkrijgen van subsidie is het een voorwaarde dat er een goed geïsoleerd dak voor in de plaats komt, waar mogelijk met zonnepanelen. Dit heeft dan weer als voordeel dat de woning gezonder, duurzamer en comfortabeler wordt en dat de maandelijkse energielasten dalen.

De gemeente wil hulp bieden bij het regelen van de saneringswerkzaamheden. Door inwoners bij elkaar te brengen, kunnen er hele blokken en straten tegelijk aangepakt worden. In de Kruidenwijk is hiervoor op 19 maart een bewonersbijeenkomst gepland. Waarschijnlijk gaat het in totaal om ongeveer 100 woningen in heel Almere.

Alexander Sprong werd op 19 maart door Omroep Flevoland hierover geïnterviewd. Beluister het interview hier.