Op initiatief SP Almere gebruik dienstwagens ingeperkt

5 augustus 2023

Op initiatief SP Almere gebruik dienstwagens ingeperkt

Tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen riepen wij op om terug te gaan naar de basis. Dus geen geld uitgeven aan prestige en onzin waar de inwoner niks aan heeft, maar gewoon een gemeente die doet waar een gemeente voor bedoeld is. Zorgen voor een sociaal, groen en veilig Almere.

Een van de kostenbesparingen die wij in ons verkiezingsprogramma hadden staan was het afschaffen van de dienstwagen met chauffeur. Wat ons betreft een vorm van overbodige prestige op kosten van de belastingbetaler. Iedere Almeerder rijdt of fietst zichzelf rond, dus kunnen wat ons betreft wethouders en burgemeester dat ook.

Tijdens de onderhandelingen van het coalitie akkoord hebben wij erop ingezet de dienstwagen helemaal af te schaffen. Helaas kregen wij daar de andere partijen niet in mee. Daarom sloten we een compromis. Namelijk een kostenbesparing en verduurzaming van de dienstwagens. Ook hebben wij met onze eigen wethouder Alexander Sprong afgesproken dat hij geen gebruik maakt van de dienstwagen met chauffeur.

Het college geeft nu uitvoering aan het coalitie-akkoord door het aantal dienstwagens met chauffeur in te perken van drie naar twee en door de vervuilende zware dieselwagens te vervangen door elektrische auto’s die onze lucht niet vervuilen. Ook is afgesproken dat wethouders en burgemeester vaker gebruik gaan maken van fiets, deelauto en OV. Een mooie stap in het beperken van onnodige kosten, prestige en uitstoot van dieseldampen!