Mastodon: democratisch alternatief voor Twitter

29 januari 2023

Mastodon: democratisch alternatief voor Twitter

Onze digitale leefwereld wordt gedomineerd door een handvol BigTech monopolisten. In sociale media domineert Twitter het publieke debat met wereldwijd 329 miljoen gebruikers, waaronder 3,5 miljoen Nederlanders. De invloed van de Amerikaanse techgigant is enorm en haar sturende rol zorgwekkend. Steeds meer mensen beseffen dat de kapitalistische drijfveren van Twitter de publieke waarden in onze samenleving corrumperen en wijken uit naar het democratisch alternatief Mastodon.

In tegenstelling tot Twitter is Mastodon geen centraal geleide onderneming, maar een samenwerking tussen onafhankelijke gebruikersgroepen die de non-profit Mastodon software op hun eigen server installeren. Via de publieke verbindingswegen van het Internet vormen deze servers samen één sociaal netwerk en een volwaardig alternatief voor Twitter. Momenteel bestaat Mastodon uit zo'n 9600 servers. De laatste paar maanden is het aantal actieve gebruikers gegroeid van 300.000 naar 2,5 miljoen. Ook degenen die BigTech sociale media altijd uit de weg zijn gegaan vinden nu een thuis bij Mastodon.

De SP zet zich in voor een samenleving waarin de mens centraal staat en niet het kapitaal. We geven mensen zeggenschap en democratiseren essentiële voorzieningen zoals de zorg, de economie en de energie. Het democratiseren van sociale media past in dit rijtje. We laten ons nationale debat niet kapen door een Amerikaanse BigTech monopolist met een grillige miljardair Elon Musk aan het roer. De SP Almere wil zoveel mogelijk mensen bereiken. We zoeken de mensen op en gaan met ze in gesprek. Ook op Twitter. Maar tegelijkertijd zijn we aanwezig op Mastodon om te laten zien dat Twitter geen natuurverschijnsel is en dat we sociale media in eigen handen kunnen nemen. We hebben ons aangesloten bij het fantastische burgerinitiatief "Almere.social: de lokale Mastodon-community voor en door Almeerders".

U kunt ons vinden op https://almere.social/@AlmereSP. Doe ook mee en registreer je bij https://almere.social of kies uit een van de vele Mastodon gebruikersgroepen via https://joinmastodon.org.

Naschrift 19 december 2023: Het Almeers Mastodon-platform Almere.social zal binnenkort helaas verdwijnen. Wij hebben ons Mastodon-account daarom verhuisd naar https://mastodon.nl/@AlmereSP.