Eibert Draisma is geïnspireerd door Boomverhalen

13 januari 2023

Eibert Draisma is geïnspireerd door Boomverhalen

Het Genootschap Het Levende Huis schonk SP-raadslid Eibert Draisma de nieuwste editie van hun boek 'Boomverhalen, een kleine geschiedenis van Almere'. Draisma: "Ik was totaal verrast, vooral door de eervolle persoonlijke boodschap die ze erin schreven. Ik heb alle eerdere edities van het boek, maar die geef ik nu weg want deze slaat alles." Draisma maakt zich al jaren sterk voor al het groen in Almere.

Het Genootschap ontleent zijn naam aan het kunstwerk 'Het Levende Huis' van Anne Mieke Backer bij het Eksternest in Haven. Landschapskunst waarbij met buxushagen een standaard sociale huurwoning uit de beginjaren van Almere wordt verbeeld. De vrijwilligers van het Genootschap hebben het 30 jaar lang zorgvuldig onderhouden. Totdat ze in 2021 de strijd tegen de buxusmot moesten opgeven. Vorig jaar werd het kunstwerk in oude luister hersteld, maar nu met kleinbladige hulst.

Eibert Draisma: "Dit kunstwerk en alle andere schitterende 'boomverhalen' in het boek beantwoorden mooi aan mijn passies: bomen, volkshuisvesting, geschiedenis en bewonersactie bij de inrichting, aankleding en het onderhoud van de stad. Bomen bieden sfeer, beschutting en gezondheid aan mens en dier en vertellen bovendien het verhaal van de bijzondere geschiedenis van onze stad. Bouwen en wonen gaan hand in hand met bomen en natuur. Zonder het bouwen voor de woningzoekenden waren hier ook geen bossen, parken, hofjes en tuinen gekomen. Maar wat heb je aan een mooie groene buurt, als je dakloos bent of de huur niet meer kunt betalen?"

Op de website Boomverhalen is een gratis editie van het boek te downloaden.