Almere Haven rouwt om bomen Westerdreef, demo gaat gewoon door!

8 februari 2022

Almere Haven rouwt om bomen Westerdreef, demo gaat gewoon door!

Foto: Koen Verhofstad

Havenbewoners houden zondag 13 februari samen met klimaatbeweging Extinction Rebellion, de Partij voor de Dieren en de SP een grote rouwmanifestatie voor de bomen van de Westerdreef in Almere Haven.

De manifestatie start om 14.00 uur bij de afslag Uithofpark.

UPDATE 11 februari;

In de aanloop naar de rouwmanifestatie hebben de organisatoren afgelopen week honderden witte rouwlinten om de bomen gehangen, maar binnen een dag heeft de gemeente die verwijderd. Dit heeft in Almere tot grote teleurstelling en verontwaardiging geleid. Inmiddels zijn de bomen opnieuw gedecoreerd op een manier waar de gemeente geen bezwaar tegen kan hebben en gaat de manifestatie volgens plan door.

Deelnemers wordt verzocht zwarte kleding te dragen, de geliefde bomen een laatste groet te brengen en ze massaal te fotograferen nu het nog kan.

Volgens gemeenteplan was de iconische “tunnel van groen” vorig jaar al kaalgeslagen. Maar door anderhalf jaar bewonersactie en steun van de SP, de second opinion van de Wageningse boomexpert Kopinga en de Partij voor de Dieren, staan de bomen nog steeds overeind en doorstonden ze probleemloos alle recente stormen, inclusief de laatste.

Onder druk van de actie legden Burgemeester & Wethouders de beslissing in handen van de gemeenteraad. Nadat de stemmen aanvankelijk staakten stemden enkele raadsleden in een tweede ronde onverwacht vóór de bomenkap. Zo velde een kleine raadsmeerderheid op 9 december het doodvonnis over de bomen.

Zinloos geveld

Binnen enkele dagen worden de bomen gekapt. “Zinloos geveld”, in de woorden van de organisatoren van de rouwmanifestatie: “Ze zijn nog maar op de helft van hun leven. Bij hun verdere groei zouden ze volgens boomexpert Kopinga alleen nog maar veiliger worden. Nu de bomen nog overeind staan in hun volle glorie brengen we ze een laatste groet, zeggen we dank voor al het mooie dat ze ons 40 jaar gaven en beloven plechtig dat we de strijd voor de bomen van Almere niet opgeven”. De deelnemers aan de rouwmanifestatie wordt gevraagd de bomen massaal te fotograferen en de foto’s te delen. Als blijvende herinnering aan hoe het was en nooit meer wordt.

In de Media;

Omroep Flevoland