SP helpt gedupeerden toeslagenschandaal aan gelijkwaardige stem

31 januari 2022

SP helpt gedupeerden toeslagenschandaal aan gelijkwaardige stem

Foto: SP Almere

Een door de SP mede-ingediende motie over het instellen van een College van Herstelexperts is donderdag 27 januari unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Almeerse gedupeerden van het kinderopvangtoeslagen schandaal (KOT) gaan in het College hun ervaringen van de afgelopen 10 jaar inzetten voor een gelijkwaardiger en menselijker overheid.

Na inspraak van gedupeerden tijdens een eerdere Politieke Markt, heeft de SP samen met de Partij voor de Dieren het initiatief voor deze motie genomen. De motie is uiteindelijk door meerdere partijen ondertekend en in de raad met algemene stemmen aangenomen. Gedupeerden willen niet alleen gehoord en gezien worden, zij vragen ook om als gelijkwaardige partij mee te praten over oplossingen. Samen met wethouder Froukje de Jonge gaat het College van Herstelexperts hier inhoud aan geven.

SP fractievoorzitter Hans Everhard: "Het gaat erom dat de KOT slachtoffers gelijkwaardig meepraten en meebeslissen over de manier waarop zij eerherstel en genoegdoening krijgen voor het ongekende leed dat hun is aangedaan. Zij weten als geen ander hoe dit voelt en zijn daarom onmisbaar bij de oplossing".

In de media;

Omroep Flevoland