Rijksoverheid heeft lak aan de gezondheid van schippers en inwoners, SP stelt Kamervragen.

31 oktober 2021

Afgelopen maandag trok schipper Ton Quist met zijn brief stevig aan de bel. Hij zei tegen omroep Flevoland dat hij dit deed "Omdat de burger recht heeft om te weten wat er gebeurt".

De SP is blij met “klokkenluiders” zoals Ton, maar vindt het schokkend dat de overheid niet opkomt voor de gezondheid voor de burgers. “Het is schokkend om te horen dat de overheid, die al zoveel vertrouwen is kwijtgeraakt de afgelopen jaren, weer niet de kant van de burgers kiest.”, aldus SP fractievoorzitter Alexander Sprong.

De SP afdelingen van Almere en Lelystad hebben meteen contact gezocht met SP kamerlid Sandra Beckerman. Deze heeft op woensdag 27 oktober 2021 vragen gesteld aan de minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat (zie bijlage).

De SP wil onder andere weten waarom Nederland een verbod op ontgassen niet in heel Nederland handhaaft. Al in 2018 heeft de Tweede Kamer een motie van SP kamerlid Cem Laçin aangenomen om uiterlijk 1 juli 2021 een totaal landelijk verbod op ontgassen in te stellen. Dit is dus niet gebeurd.

Welke belangen er spelen die ervoor zorgen dat de gezondheid van de schippers en de inwoners langs de routes op het spel worden gezet. En waar de extra ontgassingsinstallaties blijven die het veilig en milieuvriendelijk afvoeren van gassen mogelijk maken.

De SP afdelingen willen een einde aan het gedogen en een goede oplossing voor het afval. “We hebben hier een spiksplinternieuwe haven, misschien een goede plek voor een extra ontgassingsinstallatie. Dan kunnen we controleren dat er niets weglekt en weten we dat het veilig is. Nu zetten ze op het markermeer de ventilators aan en waait het alle kanten op, daarna slaan de soms kankerverwekkende stoffen altijd neer, alleen weet niemand waar het neerslaat.” stelt Alexander Sprong van de Lelystadse SP.

De Lelystadse en Almeerse SP zijn samen met de Lelystadse wethouder David de Vreede en kamerlid Sandra Beckerman bezorgd en willen snel duidelijkheid, Ze zijn blij dat ook de Flevolandse gedeputeerde Cora Smelik in actie gekomen is. Iedereen moet nu samenwerken om dit te stoppen, want de overheid moet opkomen voor de gezondheid van de schippers en inwoners in plaats hier om onduidelijke reden lak aan te hebben.

In de media;

Omroep Flevoland