Geslaagd protest tegen bomenkap Westerdreef

31 oktober 2021

Geslaagd protest tegen bomenkap Westerdreef

Foto: SP Almere

Ondanks het gure weer trok de protestmars van de Partij voor de Dieren en de SP zaterdag tegen de bomenkap aan de Westerdreef ruim 70 deelnemers.

De organisatoren zijn tevreden: “Het is de eerste protestdemonstratie tegen het bomenkapbeleid, dat bij de Almeerders steeds meer op weerstand stuit. Ook is het de eerste keer dat onze partijen gezamenlijk een demonstratie georganiseerd hebben. Dat smaakt naar meer!
De Westerdreef leeft! Dat werd vandaag wel weer duidelijk tijdens onze bomenprotest. Vele bewoners van Haven liepen met ons protest mee om hun stem te laten horen voor de iconische bomen aan De Westerdreef. Laat hun geluid het verschil gaan maken.”

Foto: SP Almere

De mars startte aan de Westerdreef en voerde naar de Markt in Haven, waar korte toespraken van Eibert Draisma (SP) en Jesse Luijendijk (Partij voor de Dieren) werden afgewisseld door optredens van de Havenaar Nicolaas Scharn. Voor de gelegenheid heeft de zanger-accordeonist een lied over de Westerdreef gemaakt, dat uit volle borst werd meegezongen. De tekst: “Gemeente wees niet laf (maf), blijf van onze bomen af”, blijven nog lang doorklinken in het winkelcentrum, de woonwijken en het Uithofpark, waar de stoet doorheen trok.

Bewoonster Hanni van Maarschalkerwaart -als voorlichter van de RIJP (Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders) ruim 40 jaar geleden nauw betrokken bij de aanleg van Almere Haven- doet nog eens uit de doeken hoe zorgvuldig en uitgekiend het ontwerp en de groenaanleg toen geschiedde. “Dan irriteert het mij hoe onzorgvuldig de gemeente er nu mee omgaat! Ik vind het geweldig hoe jullie je inzetten voor het behoud van het groene raamwerk van de stad”.

Jesse Luijendijk (fractievoorzitter Partij voor de Dieren Almere): “De gemeente wil 137 gezonde bomen kappen, bomen die we keihard nodig hebben in onze strijd tegen de klimaatverandering. Waanzin! Als die zogenaamde klimaatpartijen in de raad echt om het klimaat geven, dan stoppen we per direct met kappen.”

Eibert Draisma (SP) wijst erop dat de bewonersactie de kaalslag heeft voorkomen; “Alle bomen staan nog. Ze doorstonden probleemloos ook de laatste drie stormen.

En dankzij de bewonersactie gaat het nu niet meer over onbenulligheden als overlast van afvallende blaadjes en pluisjes, maar alleen nog over de veiligheid. De Europese norm die de gemeente gebruikt, is voor de windbelasting van gebouwen. Voor bomen kunnen lagere normen gebruikt worden. Ook volgens de door de SP ingehuurde Wageningse boomexpert Kopinga. Die stelt bovendien dat de bomen bij hun verdere groei alleen maar veiliger worden.
Gemeente, geef ze die kans!

De schade die de bomenkap aanricht aan de leefbaarheid, de gezondheid (luchtkwaliteit), de biodiversiteit en de klimaatbestendigheid (tegengaan van wateroverlast en hittestress) vormt een grotere bedreiging voor het welzijn van onze inwoners en onze natuur."

In de media;

Omroep Flevoland