Vervolg aanpak en oplossing schimmelwoningen

24 juli 2020

Vervolg aanpak en oplossing schimmelwoningen

Foto: SP Almere

Woensdagochtend presenteerden wij onze map met meldingen van schimmeloverlast aan de vastgoedmanager van woningcorporatie GoedeStede.

Woensdagochtend zijn de voorzitter en secretaris van SP Almere, David de Vreede en Jerney Wijnand, naar het hoofdkantoor van GoedeStede geweest om onze map met meldingen van schimmeloverlast te overhandigen aan de vastgoedmanager en tevens de aanpak van schimmel in de Regenboogbuurt, en in bredere zin het gehele woningbestand te bespreken.

De afgelopen maanden heeft SP Almere meldingen van schimmeloverlast verzameld bij de drie woningbouwcorporaties GoedeStede, Ymere en de Alliantie en deze gebundeld. In het geval van GoedeStede ging het om een beperkt aantal meldingen waarvan GoedeStede heeft toegezegd deze woningen te gaan inspecteren voor eind september.

Anderzijds heeft GoedeStede de afgelopen maanden bouwkundig onderzoek laten verrichten in de woningen aan de Mahoniestraat, Jadeplatsoen en de Strogeelstraat. Daaruit is gebleken dat er geen sprake is van grote constructurele gebreken en dat de schimmel ontstaat door klein achterstallig onderhoud (zoals beschadigde voegen en kit in de badkamer). Tevens spelen het gebruik van de woning en de ventilatie een rol. De woningen die er het slechtst aan toe waren zijn deels al aangepakt of worden nog aangepakt.

Aangezien het gebruik van de woning en ventilatie ook een grote rol spelen bij het ontstaan van schimmel zijn de adviezen van de bouwtechnische inspectie verwerkt in een brochure over het voorkomen van schimmel. GoedeStede en SP Almere hebben besloten om gezamenlijk een buurtbezoek te doen bij de eerder genoemde straten in oktober waarbij wij mensen zullen informeren over het ontstaan en voorkomen van schimmel. Daarnaast willen we bij de bewoners langsgaan om met hen de resultaten van de inspecties en onderhoudsbeurten te bespreken en te vragen hoe zij dit ervaren hebben. Voor meer informatie neem contact op met David de Vreede (tel. 0620964214).

Almere DEZE WEEK schreef er het volgende artikel over:

Evenals Omroep Flevoland:

En 1Almere: