Mooi resultaat politieke markt 28 september 2017.

29 september 2017

Mooi resultaat politieke markt 28 september 2017.

In onze gemeente zijn meerdere kinderen die om verschillende redenen niet naar school (kunnen) gaan. Op jaarbasis gaat het hier om ca. 128 kinderen en dat zijn er, volgens de SP, 128 teveel.

Kinderen hebben het nodig om naar school te gaan, les te krijgen, contacten met klas- en leeftijdsgenootjes te onderhouden, kortom naar school gaan is voor elk kind een RECHT.

De SP en de PvdA hebben dit probleem onder de aandacht gebracht bij de Raad en het college door het op de agenda te zetten en bespreekbaar te maken.

Ouders hebben hun zegje kunnen doen, raadsleden hebben kennis kunnen nemen van alle gevolgen voor de kinderen die niet naar school gaan, van de knelpunten binnen het onderwijs in onze gemeente, kortom een uitermate succesvolle bespreking.

Naar aanleiding van deze bespreking heeft de SP, samen met een aantal andere partijen, een tweetal moties ingediend;

De eerste motie diende ertoe om ouders en leerlingen te betrekken bij besprekingen over schooluitval en dit niet uisluitend aan de z.g. professionals over te laten. Voor de meeste kinderen geldt namelijk dat hun ouder(s) de beste professional is/zijn. Zij horen dan ook altijd als serieuze partij te worden gezien en gehoord.

Deze motie is met meerderheid van stemmen aangenomen. Hiermee is een duidelijk signaal afgegeven: Ouders en kinderen zijn een gesprekspartner aan tafel met alle andere professionals.

De tweede motie roept op om leerkrachten beter toe te rusten met vaardigheden waarmee ze aanstaand schooluitval vroegtijdig kunnen signaleren, zodat er al in een pril stadium stappen kunnen worden ondernomen om het kind binnen de school te houden. Ook deze motie is met meerderheid van stemmen aangenomen.

De derde motie betreft een motie van het CDA.
Alhoewel deze motie  - wat de SP betreft – niet ver genoeg gaat, hebben we besloten om deze motie toch te steunen. Kinderen kunnen – doordat deze motie is aangenomen - makkelijker van school wisselen als dat gewenst is.

De SP vindt het belangrijk dat kinderen altijd van school mogen wisselen, tenzij het voor een kind nadelige effecten heeft. In Nederland hebben we per slot van rekening vrije schoolkeuze. In ons verkiezingsprogramma besteden wij hier aandacht aan en u kunt ervan verzekerd zijn dat dit onderwerp absoluut terug komt op de agenda.

Al met al een mooi resultaat en uiteraard houden we de uitvoering van deze moties nauwlettend in de gaten!