De Tussenbalans

2 juni 2017

De Tussenbalans

Het is eind mei 2017 en de gemeenteraadsperiode 2014/2018 zit er bijna op. De nieuwe gemeenteraadsverkiezingen naderen, tijd voor een tussenbalans!

De gemeenteraadsfractie van de SP heeft de volgende punten uit haar verkiezingsprogramma 2014-2018 bereikt:

- Bezuinigingen op de huishoudelijke zorg zijn gestopt en deze zorg is een maatwerk voorziening gebleven. Plan van het College was om er een algemene voorziening van te maken, dan heeft iedereen er recht op, maar moet je zelf betalen.

De code verantwoordmarktgedrag thuisondersteuning werd – na aandringen door de SP - door de gemeente ondertekend. Dat betekent: eerlijk loon voor medewerkers in de zorg.

-  Het budget in het sociaal domein (zorggeld) is geoormerkt, Dit betekent dat, als er financiële middelen overblijven van deze gelden, we dit binnen het sociaal domein houden en gaat dus niet naar de algemene middelen (bijvoorbeeld naar lantarenpalen).

Het continue druk uitoefenen door de fractie om meer goedkope en betaalbare sociale huurwoningen te bouwen, heeft geresulteerd in ene kleine verbetering van de beschikbare woonruimte Betaalbare huur voor mensen met een klein inkomen blijft onze aandacht houden.

De realisatie van een appartementencomplex van betaalbare sociale huurwoningen voor mensen met een stoornis in het autistisch spectrum is zo goed als gerealiseerd. Hiermee is tevens de eerste stap gezet in het loskoppelen tussen zorg en wonen, een fiks knelpunt momenteel.

Aanvraagfolders “bijzondere bijstand” worden nu actief aangeboden aan klanten van de sociale dienst. Op armoede bestrijding is, mede door de inzet van de fractie, nieuw beleid ontwikkeld (preventie, speciale aandacht voor kinderen). Dit wordt nu in de raad besproken. De motie waarin wordt opgeroepen om de bijstand voor een bepaalde groep regelarm” te maken, wordt momenteel gerealiseerd. Armoede houdt – uiteraard – onze aandacht, voor, tijdens en na  verkiezingen.

Almeerders die niet in staat zijn om zichzelf te redden, blijven – door inzet van de fractie – verzekerd van een sociaal vangnet,

De SP is voorstander van het evenement Floriade, zolang dit door het bedrijfsleven wordt bekostigd. Dus geen Floriade met publiek geld. De fractie heeft opnieuw vragen gesteld over de kosten van het stoppen met de Floriade en, indien nodig, gaan we hier een eigen onderzoek laten uit uitvoeren.

Er is door de fractie actie gevoerd samen met de buschauffeurs voor sociale veiligheid in de bus, dit heeft geresulteerd in extra veiligheidsmaatregelen voor zowel het buspersoneel als de passagiers.

Samen met bewoners van de Evenaar, Kerngroep en fractie is actie gevoerd om de veiligheid van deze weg te verbeteren. Dit heeft geleid tot een voorstel aan het college, wat uiteindelijk weer heeft geleid tot een plan van aanpak welke daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.

Ook voor de Achillisstraat in Poort werd actie gevoerd vanwege een onveilige situatie voor fietsers. De gemeente is ertoe aangezet om de indeling van de weg aanpassen.

De dagbesteding voor mensen met een beperking in zorgcentrum de Kiekendief is behouden  door interventie van de fractie in samenwerking met ouders.

De SP hamert telkens weer op het belang van kleinere klassen, om het onderwijs op deze manier voor iedereen te verbeteren. Meer aandacht voor leerlingen, minder (administratieve ) werkdruk voor docenten. Het ziet er naar uit dat – zelfs op landelijk niveau – ook andere partijen ervan doordrongen raken dat dit nodig is en dat er aanpassingen aan gaan komen.

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld over het aantal thuiszitters, waar Almere mee te kampen heeft. Elk kind heeft recht op onderwijs en we dienen daar de hoogste prioriteit aan te geven. Geen kind hoort thuis te zitten.

Dit is een beperkte opsomming waar mee de SP fractie zich heeft bezig gehouden, er zijn meer zaken waar de fractie zijn energie op richt, en mee bezig is. Wordt vervolgd!

Waar besteed de SP de komende tijd haar tijd o.a. aan:

Armoede/problematische schulden is in Almere een maatschappelijk en sociaal probleem waar de SP de volle aandacht voor heeft en probeert oplossingen voor te bedenken, en die in de Almeerse politiek te realiseren.

De SP is initiatiefnemer om een expiriment te starten die gereguleerde wietteelt in Almere mogelijk moet maken. In juni wordt hier een rondetafel gesprek over georganiseerd samen met D66.

Asbestdaken zijn vanaf 2024 verboden in Nederland, in Almere zal de gemeente hier het voortouw in moeten nemen. De SP zal hier de komende periode constant aandacht voor vragen.

Op de WMO en jeugdzorg wordt nog steeds bezuinigd, de SP zal blijven strijden dat elke burger de zorg krijgt die hij nodig heeft!