SP in gesprek in Buurthuis Stedenwijk-Noord

1 maart 2016

SP in gesprek in Buurthuis Stedenwijk-Noord

Foto: SP-Almere / SP-Almere

De SP fractie gaat regelmatig in gesprek met bewoners van de diverse wijken en buurten in Almere. Vandaag was het de beurt aan een buurthuis in Stedenwijk Noord, een wijk met een groot aantal sociale huurwoningen en een steeds groeiende groep van ouderen.

Ditmaal spraken we over woonruimte voor ouderen, leven op of onder de grens van armoede, aanvragen van bijzondere bijstand of ondersteuning bij het opstellen van bezwaarschriften.

Onder het genot van een drankje en een overheerlijke hapje (een echte, overheerlijke, maaltijd wel te verstaan), heeft de fractie kennis kunnen nemen van vele zaken die deze buurtbewoners bezig houdt of zorgen baart.

Meerdere mensen hebben aangegeven graag ondersteuning te krijgen van onze hulpdienst en een aantal afspraken zijn al gemaakt.

Armoede is altijd een veelbesproken thema, de hoge huren, de torenhoge zorgkosten, de gemeentelijke belastingen, enz enz. Een groot gedeelte van de inwoners van deze wijk worden hiermee geconfronteerd.

Ook het gebrek aan woningen voor senioren in deze wijk is een heikel punt. Woningen die in principe bestemd waren voor de doelgroep 55+, die bijvoorbeeld gelijkvloers zijn of in een flatgebouw voorzien van een lift,  wordt nu toegewezen aan iedereen. De ouderen moeten daardoor gedwongen in hun (te) grote eengezinswoning blijven wonen, met alle ongemakken vandien.

Er zijn nog veel zaken die voor verbetering in aanmerking komen voor de gewone doorsnee Almeerder en de SP blijft zich hiervoor dan ook stevig inzetten.

Foto: SP-Almere / SP-Almere