Super Zaterdag in Poort met Eric Smaling

22 februari 2016

Super Zaterdag in Poort met Eric Smaling

Foto: SP-Almere / SP-Almere

Afgelopen zaterdag 20 februari is SP Almere in het kader van Super Zaterdag met 23 enthousiaste leden uit heel Flevoland en Tweede Kamerlid Eric Smaling, Almere-Poort ingetrokken om te horen van bewoners wat zij zouden willen veranderen in hun wijk, in Almere en in het land.

De SP’ers hebben ongeveer 40 bewoners in de omgeving van de Achillesstraat gesproken. De meeste bewoners hebben problemen met de verkeersveiligheid van het gedeelde fietspad aan de Achillesstraat. De oplossing van de gemeente: het fietspad in de spits afsluiten voor autoverkeer, wordt niet als een goede oplossing gezien. Dit betekent dat de wijk wordt afgesloten en mensen bijna twintig minuten moeten omrijden om bij de A6 te komen. Bovendien leidt dit omrijden tot files op de Hogering richting de A6. Daarnaast blijft buiten de tijden dat het pad afgesloten is, de onveilige situatie voor (jonge) fietsers bestaan. Bewoners zien dan ook graag dat het bestemmingsplan wordt aangepast en fiets- en autoverkeer van elkaar gescheiden wordt.

Tweede punt waar bijna alle bewoners over spraken, is het gebrek aan winkels. Vooral een supermarkt zou zeer welkom zijn, maar dan niet een tweede Albert Heijn. Ook de infrastructuur is een veel gehoord probleem. Van onaffe wegen, slechte straatverlichting, slechte busverbindingen naar de rest van Almere tot zwerfvuil en gebrek aan speelvoorzieningen voor kleine kinderen.

De komende week gaat de SP in de raad in gesprek met andere partijen om te kijken wat er voor de bewoners gedaan wordt vanuit de gemeente en worden de omwonenden actief op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen. Daarnaast gaat SP Almere vrijdag 26 februari aanstaande een ludiek actie in de Achillesstraat houden.