Harry van Bommel overhandigt boek "Surinamers in de polder" aan burgemeester van Almere

3 januari 2016

Foto: SP ALMERE / SP ALMERE

Burgemeester Weerwind van Almere krijgt 500-ste exemplaar van: ‘Surinamers in de polder’

Op woensdag 6 januari komt Harry van Bommel, Tweede Kamerlid en schrijver van het boek ‘Surinamers in de polder’ naar Almere om burgemeester Franc Weerwind het 500-ste exemplaar van zijn boek aan te bieden. Almere is gekozen voor dit doel omdat deze stad volgens een peiling van CBS in november 2015 de stad is met het hoogste percentage personen van Surinaamse afkomst. Ook de burgemeester heeft Surinaamse wortels. Van Bommel biedt zijn boek aan samen met Donita Singodikromo, de Almeerse hoofdpersoon uit het boek van Surinaams Javaans afkomst.

In ‘Surinamers in de polder’ schetst Van Bommel vijftien portretten van bekende en minder bekende Surinaamse Nederlanders. In de zomer van 2015 voerde hij intensieve gesprekken met hen en vroeg ze naar de reden voor hun komst naar Nederland, hun leven hier en hun kijk op Nederland en de relatie met Suriname. Hierdoor ontstonden vijftien unieke verhalen die invulling geven aan de historie die Nederland en Suriname al ruim drie eeuwen delen sinds de periode van kolonialisme en slavernij. De persoonlijke geschiedenissen lopen door tot in het heden met de komst van vluchtelingen uit Noord-Afrika en de discussie over Zwarte Piet.

In het  boek staan onder meer portretten van Humberto Tan, Noraly Beyer, Prem Radhakishun, Jetty Mathurin, Romeo Hoost en Sylvana Simons. De Almeerse Donita Singodikromo werd door Van Bommel benaderd voor deelname vanwege haar bestuurlijke activiteiten voor de Surinaams Javaanse welzijnsvereniging Bangsa Jawa. Sindodikromo kwam op 10-jarige leeftijd naar Nederland en woonde lang in Amsterdam- Zuidoost voordat ze ruim tien jaar geleden voor Almere koos waar zij nu woont met man en kinderen. Ze maakt daar deel uit van de grootste lokale Surinaams Nederlandse gemeenschap. Volgens een peiling van CBS wonen er in Nederland 2,1 procent personen van Surinaamse afkomst; in Almere is dat één op de negen inwoners, dus rond 11 procent.

Het boek van Van Bommel wordt besproken op openbare bijeenkomsten in Nijmegen (9 jan), Groningen ( 10 jan), Den Haag ( 17 jan) en Rotterdam (24 jan). Bijeenkomsten in Amsterdam en Almere worden nog gepland. Ook zal het Kamerlid spreekbeurten verzorgen op middelbare scholen.

Burgemeester Weerwind zal het boek in ontvangst nemen op 6 januari om 16.00 uur in het Nieuwscafé van de bibliotheek in Almere. De pers is van harte welkom bij deze overhandiging.