TTIP - Misschien denk u wel "waar heeft u het over" !

1 oktober 2015

TTIP - Misschien denk u wel "waar heeft u het over" !

De afkorting ‘TTIP’ staat voor ‘Transatlantic Trade and Investment Partnership’ en betreft een zorgwekkend handelsakkoord tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie waarover momenteel onderhandeld wordt. Eerder is in  Amsterdam en Tilburg een motie met een soortgelijke strekking aangenomen en de Almeerse SP, samen met diverse andere partijen, maken zich ook hard om ook in Almere een meerderheid te krijgen voor een soortgelijke motie.

Fractieassistent van de SP Erwin Prins, woordvoerder op het gebied van economie en milieu; “De onderhandelingen over dit handelsakkoord vinden achter gesloten deuren plaats en dit is verre van democratisch te noemen. Volksvertegenwoordigers op allerlei beleidsniveaus, MKB, maatschappelijke organisaties en burgers zijn van deelname aan het debat over TTIP uitgesloten. De mogelijke gevolgen van dit akkoord zijn echter zeer zorgwekkend en verstrekkend. Onderdeel van het handelsakkoord is een clausule (ISDS), die het mogelijk maakt voor internationale bedrijven om regelgeving op alle overheidsniveaus, dus ook die van de Gemeente Almere, ter discussie te stellen als zij van mening zijn dat hun toekomstige winstgevendheid in het gedrang is. Zonder tussenkomst van de rechter kan er dan door advocaten handjeklap gespeeld worden met onze rechten, of het nu gaat over sociale rechten of rechten op het gebied van gezondheid, milieu en voeding.”

De zorgwekkende mogelijke gevolgen van TTIP strekken zich uit op het gebied van gezondheid, economie, landbouw, milieu, intellectueel eigendom, concurrentie, sociale normen en cultuur. De SP vindt het daarbij van groot belang dat de Europese sociale-, gezondheids-, en milieu-normen gehandhaaft blijven op het huidige niveau en dat deze normen gerespecteerd worden door Europese en buitenlandse bedrijven die in Europa actief zijn. Prins: “Het kan niet zo zijn dat vrijhandelsovereenkomsten gebruikt worden als dwangmiddel om Europese, nationale, regionale of gemeentelijke wetgevingen te versoepelen, of deze daardoor zelfs maar ter discussie te stellen.”

Prins: “Bedrijven hebben als doel winst te maken en niet het beste met de burgers voor te hebben”

Een juridische constructie als ISDS maakt het daarbij moeilijker voor overheden om haar diensten aan de burgers te bieden zoals zij dat wil, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, gezondheid en werkgelegenheid. Maar het ook moeilijker maakt om kwaliteitseisen op te nemen bij aanbestedingen, sociale rechten te beschermen en een eigen cultuuraanbod te handhaven.

De verplichtingen van het akkoord zouden bindend zijn voor alle overheidsniveaus en dus ook de Gemeente Almere kan verplicht en gedwongen worden om eigen initiatieven en beleid te wijzigen of zelfs te annuleren als gevolg van de ondertekening van dit akkoord.

De motie spreekt uit dat TTIP in het algemeen en de ISDS clausule in het bijzonder een bedreiging vormen voor de lokale democratie in Almere en schadelijk kunnen zijn voor lokale regels met betrekking tot gezondheid, economie, landbouw, milieu, intellectueel eigendom, concurrentie, sociale normen en cultuur. Almere moet zich daarom uitspreken tegen TTIP. Bovendien dient het college dit standpunt van Almere actief uitdragen richting de Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, de Tweede Kamer, de Europese Commissie, de Raad van Ministers van de EU en het Europees Parlement.

Foto: Nicole B. / Sneeuwklok