SP Almere feliciteert Wensjes met hun nieuwe plek!

22 september 2015

SP Almere feliciteert Wensjes met hun nieuwe plek!

Foto: SP

Wensjes is een initiatief van Els van Boxtel. Begonnen vanuit haar huis als een Facebook groep. Van hun eigen pagina:

“Wij zetten ons op de groep vrijwillig in voor ouders en kinderen in nood en doen veel vanuit eigen kracht. Wij verlenen binnen 24 uur hulp als daar behoefte voor is. Dit gaat om eten, kleding of het aankleden van een woning. Hoe doen wij dit? Wij verkrijgen spullen en kleding die mensen willen weggooien en wij vragen of zij dit aan ons willen schenken voor hun medemens, veel via Facebook, en op deze manier is er een groot netwerk ontstaan. Eten vragen wij als men in een wachttijd traject zit van ontslagen zijn en/of een uitkering aanvragen en er dus hoge nood is in een gezin.”

Eigenlijk is het heel erg dat in een beschaafd land als de onze deze initiatieven nodig zijn, maar gelukkig zijn er mensen als Els en Saskia die het niet in de koude kleren gaat zitten als zij zien dat er mensen zijn die echt in zware armoede leven en hulp nodig hebben zonder een belerend vingertje te heffen.

Het was dan ook heel fijn dat Wensjes in mei een eigen ruimte kreeg aan de Dwangmolenstraat. De inloop was geboren, maar helaas kregen zij van Goede Stede het bericht dat ze er per 7 oktober 2015 uit moeten. De vraag gelijk was: wat nu? Vrij snel was duidelijk dat Goede Stede weinig voor Wensjes zou doen; op anti-kraak voorwaarden konden zij een andere plek krijgen, maar nog steeds met het risico er elk moment uitgegooid te worden.

Allerlei mensen die Wensjes een zeer warm hart toedragen, waaronder de SP Almere, zijn aan de gang gegaan. Van een documentairemaker die zijn eigen visie op de uitzetting op YouTube gaf tot ons bestuur en fractie die achter de schermen hard aan het werk gegaan zijn, velen hebben zich ingezet. En het resultaat is niet mis: Wensjes heeft van de gemeente een eigen plek gekregen en ze draagt bij in de kosten.

Foto: SP