Jeugdzorg in Almere.....

17 september 2015

Jeugdzorg in Almere.....

Voor de zomer ontving de gemeente Almere een onheilstijding uit Den Haag. Een forse bezuiniging op de uitvoering van Jeugdzorg hangt Almere boven het hoofd. Niet alleen Almere is de sigaar. Vele gemeenten treffen hetzelfde lot. Maar liefst zestig wethouders stuurden een protestbrief richting Den Haag.

Ook Almere deed dat, helaas heel laat, pas enkele weken geleden. Er is wel een lobbyist in Den Haag die de ambtenaren en de bewindslieden daar op andere gedachten poogt te brengen. Rechtstreeks en via de VNG wordt het proces van onderhandelen beïnvloed, maar de kans op succes is klein. De gemeenteraad werd pas op 25 augustus op de hoogte gebracht en dat betekent dat je deze bijna buitenspel zet. Daar zijn de SP en de PvdA niet blij mee. Voor de toekomst zal dat anders moeten. Daar gaan onze vragen over.

Toelichting SP & PVDA-fractie:

De fracties van de PvdA en de SP zijn onlangs verrast door de raadsbrief die het college heeft gezonden over de grote korting van het budget op jeugd, - 8,5 miljoen op een budget van - 64,7 miljoen. Dat deze korting door het Rijk wordt voorgenomen, daar heeft het college geen invloed op. Wel had het college door eerder de raad te informeren en eerder richting minister Plasterk te reageren, zowel voor zichzelf als voor leden van de gemeenteraad meer tijd kunnen creëren om een lobby te kunnen opstarten.

Indieners van deze vragen willen daarom graag weten waarom het college niet eerder tot actie richting Minister Plasterk is overgegaan en niet eerder de raad heeft geïnformeerd. Ook willen indieners tot afspraken met het college komen over de termijn waarbij zij -bij een volgende korting binnen het Sociaal Domein- zullen worden geïnformeerd. Zodat de raad een volgende keer kan worden geconsulteerd en er meer tijd zal zijn om eventueel een lobby te kunnen opstarten.

Beantwoording van deze vragen is nodig voordat de Programmabegroting 2016 wordt aangeboden aan de gemeenteraad, aangezien hier de korting in verwerkt wordt. Derhalve verzoeken we u voor 1 oktober 2015 deze vragen te beantwoorden. Zo u dat niet wenst te doen, gaan we ervan uit dat u daar terstond mededeling van doet aan het presidium.

DE VRAGEN:

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk voor 1 oktober 2015 te beantwoorden:
1. Wanneer heeft het college vernomen dat de gemeente Almere, als gevolg van nieuwe uitgangspunten en verdeelmodel een korting krijgt te verwerken van - 8,5 miljoen op een budget van - 64,7 miljoen (ruim 13%)?
2. Wat zijn de voornaamste wijzigingen van uitgangspunten en verdeelmodel waardoor de korting op het budget zo hoog uitvalt?
3. U heeft een brief gestuurd naar Minister Plasterk waarin u aangeeft dat u een  stapeling van negatieve effecten voorziet die een grote impact hebben op het zorgaanbod in Almere en de regio en de wijze waarop wij die zorg aan onze burgers willen bieden. Waarom heeft u deze brief pas op 25 augustus jl. naar Minister Plasterk gezonden?
4. Vindt u niet dat door de brief op 25 augustus jl. naar Minister Plasterk te zenden, zo vlak voor het definitief vaststellen van budgetten door de regering voor de concept begroting 2016, u de minister erg weinig tijd hebt gegeven om nog te kunnen onderhandelen met de overige bewindslieden?
5. Welke reactie heeft het college op deze brief mogen ontvangen van Minister Plasterk?
6. Waarom heeft het college tot 25 augustus jl. gewacht om de raad over de korting te informeren, terwijl gemeenten als bijv. Amsterdam en Leeuwarden de raad al voor het zomerreces hebben geïnformeerd?
7. Kunt u de toezegging doen dat u in het vervolg bij dergelijke kortingen op het budget binnen het Sociaal Domein de gemeenteraad stipt zal worden geïnformeerd?