SP fractie wil duidelijkheid over de aan-besteding van de catering voor het Stad-huis!

6 mei 2015

De SP fractie van Almere vraagt zich aan de hand van het artikel ‘Het kan niet in Almere!’, van 29 april 2015 in het weekblad ‘Almere Deze Week’, af wat er bij de aanbesteding van de catering voor het Stadhuis is mis gegaan. Om hier duidelijkheid in te krijgen heeft de SP fractie dit via schriftelijke vragen aan het college voorgelegd.

Waar gaat het over?

Volgens de heer P. (Peter) Derix, eigenaar van PDX Service, is zijn bedrijf - ondanks alle inspanningen om bij de afdeling Facilitaire zaken van de gemeente Almere in beeld te komen – bij de aanbesteding van de catering voor het Stadhuis voor de tweede keer gepasseerd en niet uitgenodigd om aan de aanbesteding deel te nemen. Dit ondanks het adagium van de gemeente Almere dat de Almeerse bedrijven meer kans moeten krijgen in het economisch verkeer binnen de gemeente. De werkelijkheid blijkt echter weerbarstiger te zijn. Uiteindelijk is het de heer Derix toch nog gelukt om als Almeers Midden- en Kleinbedrijf (MKB) een voet bij de gemeente tussen de deur te krijgen en aan de onlangs gehouden aanbesteding voor de catering van het Stadhuis mee te doen. Echter ondanks dat zijn bedrijf in het objectieve (meetbare) deel de beste papieren had, werd de gunning op onduidelijke gronden niet aan het bedrijf toegekend.

Waar maakt de SP fractie zich zorgen over ?

Het is algemeen bekend dat de MKB bedrijven dé banenmotor van Almere zijn. Om deze positie te behouden en te versterken maakt de SP zich sterk om bij aanbestedingen de Almeerse bedrijven ten minste een gelijkwaardige kans te geven om hier aan mee te doen en bij gelijke biedingen de voorkeur te gegeven. Dit moet geen holle frase zijn, maar nadrukkelijk onderdeel zijn van het college beleid. Daarmee ondersteunen we niet alleen de Almeerse MKB bedrijven, maar trekken daarmee ook arbeids-plaatsen aan in een segment waar de Almeerse inwoners dringend behoefte aan hebben. Het kan in de beleving van de SP niet zo zijn dat - als het wie dan ook niet welgevallig is - de Almeerse bedrijven op slinkse wijze buiten spel worden gezet. Reden waarom de SP fractie hier via schriftelijke vragen bij het college opheldering over vraagt.