SP wil duidelijkheid over de huishoudelijke zorg in 2015

3 september 2014

SP wil duidelijkheid over de huishoudelijke zorg in 2015

De SP fractie van Almere maakt zich ernstig zorgen over de wijze waarop met ingang van 01 januari 2015 de huishoudelijke zorg in Almere wordt geregeld en welke consequenties dit voor de zorgvragers en de huidige zorgverleners heeft. Om hier duidelijkheid in te krijgen heeft de SP fractie hierover schriftelijke vragen aan het college gesteld.

Waar gaat het over?

In de kadernota ‘Doen wat nodig is’ van de gemeente Almere wordt aangegeven dat de huishoudelijke zorg met ingang van 01 januari 2015 een algemene voorziening kan worden. Daarmee geeft de gemeente aan dat het in het voornemen ligt om van deze zorg een algemene voorziening te maken en stopt de huidige situatie. Dit kan verre gaande consequenties voor de zorgvragers en de huidige zorgverleners hebben.

Dit betekent onder andere dat de zorgvragers zelf in hun huishoudelijke zorg moeten gaan voorzien en dat de kosten hiervan geheel voor rekening van de zorgvragers komen. Voor degene die dit niet kunnen betalen wordt er weliswaar een regeling getroffen, maar in principe raakt een ieder hun vertrouwde hulp kwijt.

In dezelfde nota wordt de werkwijze van de gemeente Tilburg als voorbeeld genoemd. Deze gemeente heeft de huishoudelijke zorg eveneens als algemene voorziening aangemerkt en heeft de uitvoering van deze zorg via zogenoemde dienstencheques geregeld. Deze dienstencheques kunnen de zorgvragers bij de gemeente tegen een inkomensafhankelijk tarief kopen en daarmee hun zorgvraag regelen.

Waar maakt de SP fractie zich zorgen over?

Tot op heden bestaat er nog geen enkele duidelijkheid over welke kant het college van Almere met de huishoudelijke zorg op wil gaan, terwijl de tijd begint te dringen. Reden waarom de SP fractie heeft gemeend niet op de beleidsnota van medio oktober 2014 te moeten wachten, maar alvast een aantal schriftelijke vragen aan het college te moeten stellen.

Naast de consequenties voor de zorgvragers, heeft de wijze waarop de huishoudelijke zorg in Almere wordt geregeld ook directe consequenties voor de huidige medewerkers van de zorgaanbieders. Om nu niet in de situatie te geraken dat dit op het allerlaatste moment bekend wordt gemaakt, vraagt de SP fractie om een aantal concrete uitspraken van het college, zodat zowel de zorgvragers als hun huidige zorgverleners nog in actie kunnen komen.