Emilie Roemer op eerste Politiek Café SP Almere

24 november 2013

Emilie Roemer op eerste Politiek Café SP Almere

Er was veel belangstelling voor het eerste Politiek Café van de SP in Almere op donderdagavond 21 november 2013 in de Burnet Dansstudio aan de Kampenweg in Almere-Stad. Dat had misschien een beetje te maken met de status van de centrale gast, door gastheer Hans van Leeuwen aangekondigd als 'De hoop van links Nederland': Emile Roemer. Vakkundig ondervraagd door Ricardo Grauwde, loodste 'meneer Roemer' ons door enkele grote problemen van deze tijd. Het groeiende tekort aan betaalbare woningen is daar misschien wel een van de belangrijkste van. Want als je je huis niet meer kunt betalen, valt de basis weg onder je hele bestaan.

Investeren in sociale woningen

Roemer was blij dat zijn zorgen in ieder geval werden gedeeld door de Almeerse PvdA-wethouder Henk Mulder. Eerder op de dag hadden zij, samen met een woningbouwcorporatie, een intentieverklaring ondertekend over acties om het tekort aan sociale woningen te verminderen. “Den Haag is helaas wat minder van de problemen overtuigd”, zei Roemer. “Daar werkt de PvdA gewoon verder mee aan de liberalisering van de woningmarkt, waardoor winstbejag centraal staat en de belangen van huurders worden verkwanseld. Het voorstel om de inkomensgrens voor een sociale woning te verhogen naar 43.000 euro is natuurlijk een goede stap, maar heeft alleen zin als het aantal sociale woningen dan ook stijgt. Het tegendeel gebeurt: de zogenaamde 'verhuurdersheffing' is een grote rem op investeringen. De SP stelt voor: maak van die heffing een investeringsplicht. Dat levert bovendien 80.000 banen op. Maar minister Blok wil het niet.”

“Zorg is geen markt”

Een ander groot thema van deze tijd is de zorg, en dan vooral: hoe houden we de zorg betaalbaar? Het Rijk legt de komende jaren veel taken in handen van gemeenten, maar verlaagt tegelijk het totale budget met 5 miljard euro. “Wat je dus gaat zien”, zegt Roemer, “is dat nog meer thuiszorgmedewerkers zullen worden ontslagen om vervangen te worden door goedkopere krachten, dat de zorg aan mensen verschraalt en dat bijvoorbeeld fors bezuinigd gaat worden op een voorziening als de dagbesteding, nu nog vaak een uitkomst voor de vele mantelzorgers die dan even een dagje tot rust kunnen komen. Terwijl het ook anders kan.”

De SP-oplossing: ga de verspilling in de zorg tegen; breek de macht van de farmaceutische industrie; en organiseer de zorg kleinschalig, zonder uitgebreide managementlagen. “Mijn vrouw werkt achter de receptie in een verpleeghuis”, vertelt Roemer. “Zij zegt: twintig jaar geleden droegen de afdelingshoofden nog witte jassen en verleenden ze zelf een deel van de zorg. Tegenwoordig dragen ze een pak, hebben ze hun eigen kantoor en rijden ze in een dure auto. Dát heeft de zorg zo duur gemaakt. De SP houdt vol: de zorg is geen markt!”

De zaal is het daar van harte mee eens. Na een korte pauze, met sfeervolle live muziek verzorgd door de driekoppige Delbert Bernabela Band, mag de zaal vragen stellen. Vele onderwerpen komen voorbij, veel cijfers ook waar een mens niet vrolijk van wordt. Bijvoorbeeld: 377.000 kinderen in Nederland leven onder de officiële armoedegrens. Of: een steekproef van de SP leverde op dat op een bepaald moment 30.000 koopwoningen beschikbaar waren in een bepaalde regio, tegenover 107 sociale huurwoningen. Als één ding duidelijk werd door deze avond is het wel dat de SP voorlopig nog heel hard nodig is!