Voorjaarsnota Almere: Stenen in plaats van mensen!

21 mei 2012

Voorjaarsnota Almere: Stenen in plaats van mensen!

Naar aanleiding van het aanbieden van de voorjaarsnota, waarin het College (PvdA, VVD, D66, CU en CDA) de plannen voor de komende jaren worden gepresenteerd, heeft de SP bij het debat daarover de volgende tekst buitgesproken.
Moraal van Het verhaal: Er wordt in Almere nog steeds gekozen voor stenen in plaats van mensen...

Voorzitter,

We hebben vanavond een debat over de voorjaarsnota, maar je komt er niet onderuit om daarbij ook de jaarrekening en Het MPGA (Zeg maar de grondexploitaties) te betrekken.
Zoals in de voorjaarsnota zelf al wordt aangegeven is het een sober verhaal.
De crisis is nog lang niet voorbij en het beleid van de rijksoverheid is ook nog steeds een puinhoop.

Toch ziet de SP in deze nota nog steeds de keuzes die in Almere al jaren de trend zijn:
Voorkeur om financiële gaten op te vullen in stenen, in plaats van gaten op te vullen bij financiële problemen bij mensen.
Het valt dan ook bijna in de categorie zwarte humor om bij bevolkingvolgende voorzieningen, een kostenpost op te nemen, voor het afbreken van een zwembad in Almere Haven.
Bij deze voorjaarsnota moet daar een besluit over vallen en De SP zal dan ook voorstellen om dit afbraakvoorstel zo gauw mogelijk uit de lijst van bevolkingsvolgende voorziening te ontvolgen.

Stenen of mensen
In de begroting van vorig jaar is het risico dat Almere loopt op grondexploitatie en stenen in de stad, omzeild door gegoochel met rekenrentes en BTW afdrachten.
De waarschuwing de we toen geuit hebben dat het 0- scenario nog wel eens te rooskleurig zouden kunnen zijn, is daarmee uitgekomen. Dat blijk maar weer:
In deze voorjaarsnota blijk de grootste risico’s nog steeds te liggen bij parkeerexploitaties
Bouwleges en diezelfde grondexploitaties Stenen dus!
Het jaarlijks terugkerende tekort op het OAT vormt daarop wel de kers op de taart.
We stellen dan ook voor om het OAT om te dopen tot BOAT een “bodemloos ondergrond afval transportsysteem”

Stenen of mensen?
Investeringen in het EDBA de economisch development board, waarmee bedrijven naar Almere gelokt moeten worden, levert nagenoeg geen resultaten op en de SP zal dan ook met een voorstel komen om deze gelden aan te wenden om de kortingen bij het woonlastenfonds weg te werken, of werkzoekende te helpen om weer aan het werk te komen. Eventueel met bij of omscholing bij de prachtige bedrijven die er nu al in Almere zijn. Desnoods via fondsen waar werkgevers ook wat aan hebben.

Kies je voor stenen of voor mensen?
De SP ziet in de jaarrekening, dat er wederom een onderbesteding is op tal van sociaal maatschappelijke onderwerpen, zoals de Voorzieningen voor gehandicapten. Bijna een miljoen en een half miljoen op sociaal en cultureel werk.
In totaal kom je in bij grote financiële afwijkingen, waarmee je dus komt aan de rechtmatigheid van de jaarrekening. Aan 5,2 miljoen.
De verleiding is heel groot om die gelden in te zetten voor gaten die in de stenen zijn gevallen

We zullen dan ook met een voorstel komen om deze gelden te oormerken waarvoor zo al lang bedoeld waren namelijk sociaal matschappelijke doeleinden
Dit maakt voor ons de jaarrekening en stuk doelmatiger en vooral rechtmatiger

Stenen of mensen
Voor het aanpakken van laaggeletterdheid zijn de gereserveerde middelen al uitgeput en de SP zal dan ook met voorstellen komen om dit budget te vergroten.

Tot zover voorzitter
We wachten met spanning op voorstellen van andere partijen als we daaraan een steentje bij kunnen dragen om meer in mensen te investeren in pats van stenen kunnen ze op onze steun rekenen.

Kortom:
Doe effe sociaal: denk niet in stenen, maar in mensen
Denk SP